Andělští vítězové

Hranické kapele November 2nd se vítězstvím v Cenách Anděl Coca-Cola 2023 povedlo završit fenomenální comeback na scénu. Eponymní album plné rockové energie, soulového cítění i současného přístupu k produkci vydali po dvanácti letech. Natáčeli jej převážně v pražském studiu producenta Borise Carloffa, ale jednotlivé písně prošly studii v Memphisu, Nashvillu i Los Angeles.

„Kapele, jejíž ústřední dvojici tvoří zpěvačka Saša Langošová a kytarista Roman Helcl, se povedlo to, o čem čeští hudebníci často spíše sní – natočit album, které zní a hraje světově. Je to ryze muzikantská a perfektně dotažená deska,“ komentuje výsledky hlasování předseda České hudební akademie Honza Vedral. 

November 2nd patřili společně s Viktorem Sheenem díky třem nominacím k favoritům letošních Andělů. Nakonec ale žádná nahrávka výsledkům nedominovala. „Třiatřicátý ročník Cen Anděl byl v tomto ohledu jedním z nejbarevnějších v historii. Výsledky hlasování akademie ukázaly, kolik skvělých nahrávek na české hudební scéně vzniká,“ doplňuje Vedral. 

Premiéru měla kategorie Společný projekt, jejímiž historicky prvními vítězi se stali Viktor Sheen a Calin s albem Roadtrip, které se v roce 2023 stalo bezprecedentním fenoménem streamingových služeb.

Jako Skladba roku byla oceněna ústřední píseň Údolí včel z devátého alba Anny K. a Sólovou interpretkou roku Česká hudební akademie zvolila Pam Rabbit za její album I Love the Internet.

Sólovým interpretem se stal David Koller a Skupinou J.A.R., kteří titulní skladbu alba Jezus Kristus Neexistus? v rámci ceremoniálu zahráli i naživo.

Cenu Anděl za Objev si odnesla Tereza Balonová, která zaujala albem Lampiony, a kromě ikonické sošky od Jaroslava Róny získala také mediální kampaň v hodnotě půl milionu korun od Evropy 2, která byla již tradičně, společně s Českou televizí, hlavním mediálním partnerem Cen Anděl. Nejlepší klip, režiséra Luboše Vackeho, vznikl ke skladbě Traps In My Feed elektronického producenta dné.

V žánrových cenách uspěla Anna Vaverková v kategorii Alternativa a elektronika, folkové album roku natočila Marie Puttnerová, jazzové trojice David Dorůžka, Robert Fischmann a Martin Novák, rockové thrashmetalová Exorcizphobia, rapové MC Gey a v kategorii Klasika akademie vyzdvihla nahrávku Martinů Voices za interpretaci sborových děl britského skladatele Benjamina Brittena.

V kategorii Slovenské album bodovali klasici slovenské scény Hex s desátou deskou Kde je tu láska? I v letošním roce vyhlásil titulární partner Cen Anděl, společnost Coca-Cola, multižánrovou cenu popularity s názvem Coca-Cola Cena fanoušků, jejímž vítězem se stal zpěvák Marcell a získal tak finanční podporu ve výši sto tisíc korun a zásobu nápojů z portfolia Coca-Cola do zkušebny na rok zdarma.

Do síně slávy byl uveden Jiří Korn, který už přes padesát let patří mezi nejvýznamnější osobnosti české populární hudby. A také mezi ty nejuniverzálnější. „Vždycky byl o krok před ostatními. Když se v Česku ještě hrával bigbít, s kapelou Rebels už zpíval west coastové melodie, když všichni zkoušeli po jeho vzoru kalifornský pop, už se svou basou sázel blues rock. V sedmdesátých letech jako člen Olympiku nastartoval pop rock, v letech osmdesátých jako jeden z prvních zkoušel aktuální prvky soulu a dokonce stál u začátků českého hip hopu, jehož představitelé ho ostatně dodnes vzývají,“ zaznělo v průvodním medailonku. „Na jeho kontě jsou desítky hitů, ale i nezapomenutelné filmové role. Otisk jeho vlivu najdeme snad u každého současného českého zpěváka. A i ve svých čtyřiasedmdesáti letech stále ohromuje energií a vyprodává haly.“

„O vítězích letos pod dohledem notáře rozhodovalo 487 akademiků,“ uvedla Petra Žikovská, ředitelka ČNS IFPI, která Ceny Anděl vyhlašuje. Večerem provázeli moderátoři Ivana „Fancy“ Kulhánková a Honza Dědek. Letošní line-up sestavili pořadatelé z řad nominovaných umělců a v průběhu večera se tak představila i řada oceněných hudebníků.

„Letošní předávání pro nás bylo v mnoha ohledech velkou výzvou. Přesunuli jsme se do většího prostoru O2 universa, díky kterému jsme si mohli dovolit přivítat na ceremoniálu více hostů, a to i z řad veřejnosti, zároveň jsme mohli dát vetší průchod kreativním nápadům a obecně vizuálnímu pojetí, které jde se současnou hudbou ruku v ruce,“ uvádí producentka Cen Anděl Lucka Hájková a doplňuje: „Jsme si vědomi toho, že bez podpory našich partnerů by taková akce v tomto rozsahu nebyla realizovatelná a my jim tímto velmi děkujeme.“ Titulárním partnerem Cen Anděl byla společnost Coca-Cola, hlavními mediálními partnery Česká televize a Evropa 2, dalšími partnery Intergram, OSA a Hlavní město Praha.

MAG#art2friends