Andrew Scott a jeho herecká masterclass

Populární hvězda seriálů Sherlock a Potvora si za svůj multivýkon vysloužila řadu nadšených kritik. Sama inscenace v režii Sama Yatese patřila loni k vyprodaným hitům West Endu. Nyní dorazí díky cyklu přenosů britského divadla do kin také k českým divákům, opatřená českými titulky. Po březnové projekci v kině Aero Váňu promítnou pražská kina Přítomnost (2. dubna) a Světozor (14. dubna) a říčanské kino Na Fialce (22. března).

Nápad na Váňu s jedním hercem vznikl náhodou. Andrew Scott, dramatik Simon Stephens a režisér Sam Yates se nad Čechovovou hrou sešli na divadelním workshopu a špatně spočítali, kolik je v ní postav. „Takže jsem musel hrát sám se sebou a bylo to docela zajímavé,“ vyprávěl Scott deníku Guardian. „Tím nám i došlo, že jakkoliv všechny postavy tvrdí, že se od sebe liší, některé jsou si vlastně hodně podobné. Právě tyhle podobnosti mě zajímají, určitě víc, než abych pro každého z nich jen vymýšlel vtipné hlasy.“ Podle Scotta inscenace pojednává i o samotném aktu tvoření. „Líbí se mi, že můžete na jevišti ukázat to, co zažívá dramatik, když píše a má v hlavě všechny ty charaktery.“

Irský herec proslavený rolí Moriartyho v moderní verzi Sherlocka ví, že tento experimentální přístup může znít zvláštně. „Určitě se nezříkám toho, že je na tomhle projektu i něco směšného a před premiérou jsem byl dost nervózní. Ale celý proces vzniku této inscenace jsem miloval. Cítil jsem se tak svobodný! Doufám, že diváci se budou soustředit na vnitřní stránku mého výkonu. Pak se může stát to, co k čemu dochází jen v divadle – že sledujete jednu věc, ale představujete si něco jiného,“ přeje si Andrew Scott. „Váňa je fakt sexy hra. Čechov byl doktor, viděl hodně smrti a myslím, že dokázal porozumět lidským bytostem jako nikdo jiný,“ dodává herec v rozhovoru pro Guardian.

Andrew Scott i jeho oblíbený dramatik Simon Stephens také upozorňují, že i když je dnes Čechov považován za klasika, ve své době byl novátorským tvůrcem. „Rozbil zavedenou formu. Jeho postavy mluví k publiku, zapomínají, co chtějí říct. I tohoto radikálního ducha jsme se snažili zachytit,“ uvedl herec v rozhovoru pro Financial Times. „Když se podíváte na Čechovovy fotografie, je zábavný, sexy, má v oku jiskru. Nejde o figuru z muzea,“ dodává Stephens.

Strýček Váňa měl premiéru v roce 1898 a Čechov v něm brojil proti melodramatickým normám divadla konce 19. století. Jak vysvětluje Stephens: „V životě se lidi nestřílí, nevěší, nezamilovávají se a nepronášejí chytrá slova každou minutu. Většinu času jí, pijou, běhají za ženskými nebo za mužskými a plkají. V jeho hrách puká jedné z postav srdce, zatímco ostatní mluví o počasí.

MAG#art2friends