Anifilm představuje program

Letos se na něm vedle velkého soutěžního programu, který přitahuje největší divácký zájem, představí téma vlivu výtvarného umění v animovaném filmu. Dále se zaměří na filmy vytvořené pomocí voděných loutek. Anifilm ocení a řadou filmů připomene nesmazatelný vliv dramaturga, scenáristy a pedagoga Jiřího Kubíčka.

Uznávané porotkyně a porotci festivalu představí svou tvorbu, chybět mezi nimi nebudou ani režisér Hugh Welchman nominovaný na Oscara i na Zlatý glóbus, Milorad Krstić známý svým snímkem Sběratel Ruben Brandt nebo Emma De Swaef, která ráda tvoří filmy pomocí vlny, plstě a textilu a i díky tomu získala ocenění Cartoon d’Or a nominaci na cenu César. Děti i jejich rodiče čeká pořádná dávka filmů a zábavy především ve filmovém programu Animo, ale i v dílnách animace či dabingovém a ruchovém studiu. A téměř každý den zakončí tradiční půlnoční dávka filmů děsivých i lechtivých. Od záplavy filmů si pak diváci můžou oddychnout například na výstavě Za hranice animace: Voděná loutka v českém filmu v libereckém Severočeském muzeu.        

Animace je umění v pohybu a je tak zcela přirozené, že častým tématem či námětem animovaných filmů bývá výtvarné umění samotné. A právě na to se festival zaměřil při přípravě letošního nesoutěžního programu v rámci tématu Fine–Art–Animation. Program představí, co dává výtvarné umění animaci a jak může animace oživit výtvarná díla a dát jim nový rozměr, a to díky tvorbě tvůrkyň a tvůrců, jako jsou Paul Grimault, Jean-Francois Laguionie, Joanna Quinn, Georges Schwizgebel, Theodore Ushev, Jurij Norštejn, Norman McLaren, Paul Bush a mnozí další.

Téma se dotkne fenoménů české kolážové animace, animace olejomaleb nebo poukáže na nečekané výtvarníky a výtvarnice v české animaci. Dojde tak na filmy od Kamila Lhotáka, ale i na neznámé rarity za nimiž jako výtvarník stojí třeba Kája Saudek nebo Adolf Hoffmeister. V souvislosti s tématem proběhne v Oblastní galerii Liberec výstava slovinsko-maďarského umělce Milorada Krstiće, který zasedne v jedné z festivalových porot a kterého si pravidelní návštěvníci festivalu mohou pamatovat jako režiséra soutěžního celovečerního filmu Sběratel Ruben Brandt. Osobně své filmy představí i další porotce, Hugh Welchman, který společně s Dorotou Kobielou napsal a režíroval výtvarně výrazné filmy S láskou Vincent (2017) a Jagna (2023). Za první z nich byli nominování na Zlatý glóbus i na Oscara a získali European Film Awards.

Letošní program také nabídne vhled do oblasti snímků vytvořených pomocí voděných loutek. Ty zaujímají v kinematografii specifické postavení a těžko se zařazují. Jsou loutkové, ale nejsou animované. Nejsou ani hrané – živé herečky a herce v nich většinou vůbec nevidíme. Tvůrkyně a tvůrci často výrazně vycházejí z divadelních postupů, ale způsob vyprávění je filmový. I přes otazníky, které nad touto formou vznikají, se jedná o techniku využívanou a oblíbenou. Program vzdá hold Gerrymu a Sylvii Andersonovým: vedle přednášky britského odborníka Bena Page je připomene ochutnávkou ze tří jejich zásadních seriálů Stingray, Thunderbirds a Kapitán Scarlet a Mysteroni. Voděná loutka obsadí také dvě pásma českých i zahraničních krátkometrážních snímků a chybět nebude tvorba z drážďanského studia DEFA.

Na publikum čeká i osm celovečerních filmů, včetně Team America: Světovej policajt, světové premiéry filmu Rally Televize Estráda, skandinávských Loutek či působivého fantasy Temný krystal, který vznikl pod taktovkou Jima Hensona, tvůrce slavných Mupetů. A na ně se při své přednášce zaměří Bonnie Ericskon, americká výtvarnice těchto slavných loutek a dlouhodobá spolupracovnice Jima Hensona. A téma se promítne i do dětského programu Animo, v němž se děti mohou těšit na Broučky, Spejbla a Hurvínka či TvMiniUni. Program se prolíná a doplňuje s výstavou Za hranice animace: Voděná loutka v českém filmu, kterou je možné navštívit do 2. června v Severočeském muzeu v Liberci. Program vyvrcholí sobotní premiérou snímku Velký pán režiséra Radka Berana, který se v běžné distribuci objeví až na podzim letošního roku. Před devíti lety filmu předcházel Malý pán. Oba snímky jsou v našich končinách typickými zástupci tohoto stylu a spolu s dalšími krátkými i celovečerními tituly zařazenými do festivalového programu dokazují, o jak živý fenomén se jedná.

Mezinárodní festivalové soutěže proběhnou v tradičních kategoriích celovečerních, krátkých a studentských filmů, tyto tři sekce pak doplňují soutěže abstraktní a nenarativní animace, videoklipů, virtuální reality a počítačových her. V národní soutěži Český obzor se pak každoročně „utkávají“ celovečerní, krátké a studentské filmy, seriály, videoklipy a zakázková tvorba.

V kategorii mezinárodní soutěži celovečerních filmů letos bude soutěžit deset snímků. Francouzskou tvorbu reprezentují komedie Linda chce kuře! (Chicken for Linda!) a pocta Hajao Mijazakimu  Sirocco a království vzdušných proudů (Sirocco and the Kingdom of the Winds). Příznivce trosečnických filmů zaujme britský snímek Kensukeho království (Kensuke’s Kingdom) a zvláštní přátelství diváky okouzlí ve španělském filmu Robot a pes (Robot Dreams), který byl letos nominovaný na Oscara.

Českou republiku reprezentuje film Tonda, Slávka a kouzelné světlo od autora loňského vizuálu Anifilmu Filipa Pošivače.  Premiéru na benátském festivalu má za sebou artově laděný snímek Nikde (Nowhere). Osobní výpověď představují španělští Něžní metaláci (Tender Metalheads) a americký indie film Kluk jednorožec (Unicorn Boy). Toho na cestě do Liberce doprovodí film Slide předloňského hosta Anifilmu Billa Plymptona. Z Kanady přichází svérázný příspěvek Adam se mění (When Adam Changes). 

Soutěž krátkých filmů má dvacet osm položek. S novými snímky se vrací třeba Nina Gantz, Kaspar Jancis, Tomek Popakul, Georges Schwizgebel, Flóra Anna Buda nebo Don Hertzfeldt. To, jaké filmy vznikají na filmových školách po celém světě, odhalí studentská soutěž, kterou letos tvoří dvacet šest snímků. Domácí tvorbu v ní reprezentují filmy Meziměstí (r. Ilya Kreines) z UMPRUM, Keep Out (r. Tan-Lui Chan) z plzeňské Sutnarky a chybět nemůže Electra Darii Kascheevy z FAMU. Soutěžní videoklipy jsou pestré nejen vizuálně, ale i hudebně, nechybí mezi nimi ani česká tvorba. Ta je zastoupena klipem Michaely Duškové A tak to necháme či Lunaparkem Mateje Mihályiho. Zážitek nabídne v kině také soutěž abstraktních a nenarativních animací, kterých letos výběrová komise do soutěže vybrala dvacet dva. I zde najdeme dvě tuzemská želízka v ohni: Individuality Báry Holzknechtové a Time Metallurgist Tomáše Rampuly.

Letošní výběr VR projektů je pestrý zvolenými náměty i provedením. Lze se zastavit na seanci s čajovým duchem, pochopit, jak vypadá život s afázií nebo se seznámit s tajemným orchestrem ukrytým za ušním bubínkem. Mezinárodní soutěž počítačových her bude hodnotit díla ve dvou kategoriích – výtvarný počin a hra pro děti. Do soupisu soutěžních finalistů patří pokračování úspěšné hry Darkest Dungeon 2, herní adaptace románu Stanislava Lema Invincible nebo podobenství o Babylonské věži – Chants of Senaar. V soutěži jsou i dvě české hry – The Last Train Home inspirovaná příběhem českých legií, a Bzzzt!, českého vývojáře Karla Matějky. Všech patnáct soutěžních her si budou návštěvnice a návštěvníci Anifilmu moci zahrát během festivalu v jeho Game zóně.

Na festivalu se představí také šedesát devět tuzemských filmů, které se budou ucházet o ceny v Českém obzoru. Vítězkyně a vítězové, o nichž svým online hlasováním rozhodne Rada animovaného filmu, budou vyhlášeni 7. května na slavnostním zahájení festivalu. Uděleny budou ceny v každé kategorii a jedna napříč všemi díly. Cena za nejlepší český studentský film je již tradičně spojena se zvukovou postprodukcí ve studiu BEEP, Nadace PPF uděluje Cenu nejlepšímu krátkému a celovečernímu filmu a Cena za nejlepší české animované dílo (napříč kategoriemi) je Cenou České televize. Oceněným v této kategorii nabídne Česká televize zveřejnění filmu na jejím iVysílání.

V porotách letošního festivalu zasednou přední osobnosti animovaného světa, například chybět mezi nimi nebudou již zmínění režiséři Hugh Welchman z Velké Británie, který představí své celovečerní filmy S láskou Vincent a Jagna, a maďarský režisér, malíř a multimediální umělec Milorad Krstić se připomene snímkem Sběratel Ruben Brandt i výstavou svých kreseb a grafik v Oblastní galerii Liberec. Nepřehlédnutelnou porotkyní bude i Emma De Swaef, která ráda tvoří filmy pomocí vlny, plstě a textilu, patří mezi ně i krátký film Ach, Willy…, s kterým vyhrála řadu ocenění včetně Cartoond’Or a získala s ním také nominaci na cenu César. Milovnice a milovníky celuloidu potěší tvorba kanadského porotce Stevena Woloshena, který své filmy maluje a vyrývá přímo na filmový pás, a z něj také svou retrospektivu uvede.

Cenu za celoživotní přínos animovanému filmu si letos z Anifilmu odnese dramaturg, scenárista, pedagog profesor Jiří Kubíček. Působil v Krátkém filmu jako šéfdramaturg animované tvorby, spoluzaložil kabinet animace na FAMU, který se v roce 1989 proměnil v samostatnou katedru, jejímž vedoucím byl až do roku 2006. Vedle toho je autorem také řady textů věnovaných animovanému filmu. Jak bývá na Anifilmu zvykem, Jiří Kubíček na festivalu uvede výběr z filmové tvorby, kterým potěší publikum všech věkových kategorií, chybět v něm nebudou totiž kutilové Pat a Mat a ani příběhy z Werichova Fimfára.

I na letošním Anifilmu se vedle tradičně bohatého dětského a rodinného programu Animo představí krátké filmy nominované na letošní Oscary. Porotkyně a porotci představí své filmové kolekce nebo bude možné se s nimi osobně setkat na řadě besed a workshopů. Festival nezapomněl ani na oblíbené půlnoční projekce filmů, které určitě nejsou určené pro děti. Nejen na libereckém historickém náměstí se odehraje minipřehlídka Bilance, rekapitulující loňskou bohatou animovanou celovečerní sezónu. V sekci Východní přísliby se i díky festivalové porotkyni Mariam Kandelaki představí slibná gruzínská tvorba. V programu nebudou chybět čerstvě zrestaurované filmy v sekci Oprášená klasika: maďarský film Hrdinské časy oceněný v roce 1985 v Annecy a dva legendární české filmy Jiřího Barty Zaniklý svět rukavic a Krysař. V programu je také pásmo animovaných filmů z členských festivalů Animation Festival Network, za snímky tohoto programu stojí filmařky identifikující se jako ženy, protože tyto festivaly kladou velký důraz na význam žen v animačním průmyslu.

Dílny animace v zahradním křídle libereckého zámku a v zámeckém parku jsou vyhledávané workshopy, kde si nejen děti pod vedením lektorek a lektorů mohou vytvořit animovaný film, při práci mohou využít řadu výtvarných technik, které zahrnují animaci ploškovou, kreslenou, počítačovou, animaci písku, plastelíny, pixilaci, stop-motion animaci a letos také nově site-specific animaci. Festival nabídne také prostor pro prezentaci a hraní soutěžních i jiných her, které bude možné si vyzkoušet v Game zóně. Chybět nebudou ani výstavy, koncerty, divadla a dabingové studio.

Na letošním Anifilmu se odehraje i druhý ročník pitchingu Grantu Českého obzoru za podpory Nadace PPF, jehož cílem je podpora výroby české autorské profesionální krátkometrážní animované tvorby. Výběrová komise už vybrala osm projektů, které se budou na Anifilmu prezentovat publiku i porotě. Zvolené projekty se pak podělí o grant v celkové výši 1 milión korun určeného na jejich výrobu. Pitching je jednou z položek bohatého industry programu, který zahrnuje přednášky, masterclassy či kulaté stoly a zaměří se i na působení animátorek a animátorů v galerijní praxi či na fenomén AI.

Anifilm opět přichystal košatý program pro školy a školky, a to nejen projekční. V rámci festivalu proběhnou letos i lekce audiovizuální výchovy, a to ve spolupráci s Goethe Institutem a s Asociací filmové a audiovizuální výchovy. Na základě objednání mohou školy a školky navštěvovat vybrané projekce zdarma.

Centrem festivalu bude opět Liberecký zámek, kam by měly směřovat první kroky každé návštěvnice a návštěvníka Anifilmu. Kromě festivalových akreditací a ticketingu tu najdete i několik výstav. Dalšími místy konání festivalových programů pak budou kino Varšava, Cinema City, Malé divadlo, Naivní divadlo, Pavilon I (v areálu výstaviště), Palác Liebieg, Severočeské muzeum, Grandhotel Zlatý lev, náměstí Dr. E. Beneše a Oblastní galerie Liberec.

MAG#art2friends