Jaký bude Anifilm

Letošní Mezinárodní festival animovaných filmů Anifilm proběhne v Liberci od 7. do 12. května. Jako každý rok se v jeho soutěžním programu představí to nejlepší z nejnovější světové i české animované tvorby. Výběrové komise již dokončily svou práci a festival představuje filmy, které porotci i diváci uvidí v jednotlivých soutěžních kategoriích. Anifilm také představuje svou letošní vizuální podobu a prvního oceněného filmaře, kterým je dramaturg, scenárista a pedagog profesor Jiří Kubíček. A fanoušci animované tvorby nemusí čekat až do května, Anifilm totiž přichystal pro Severočeské muzeum v Liberci unikátní výstavu Za hranice animace: Voděná loutka v českém filmu, která je k vidění již od 14. března až do 2. června.

Kompletní seznam soutěžních filmů najdete na webu festivalu zde.

Jedna z nejsledovanějších kategorií Anifilmu – mezinárodní soutěž celovečerních filmů – nabyla konkrétní obrysy. V kategorii se udělují dvě ceny (cena pro nejlepší film pro dospělé a cena pro nejlepší film pro děti), přičemž soutěžit bude, podobně jako v minulých letech, 10 snímků.

Výběr je opět pestrý tematicky, výtvarně i co do animačních technik. Silné zastoupení má tradičně francouzská tvorba, kterou reprezentují svěží komedie Linda chce kuře! (Chicken for Linda!, r. Chiara Malta, Sébastien Laudenbach) a úchvatná pocta Hajao Mijazakimu Sirocco a království vzdušných proudů (Sirocco and the Kingdom of the Winds, r. Benoît Chieux).

Fandy trosečnických filmů potěší britský, poeticko-dobrodružný příběh Kensukeho království (Kensuke’s Kingdom, r. Kirk Hendry, Neil Boyle) a zvláštní přátelské pouto pak diváky okouzlí ve španělském filmu beze slov Robot a pes (Robot Dreams, r. Pablo Berger), který byl letos nominovaný na Oscara. Českou republiku a s ní i neotřelý výtvarný styl reprezentuje loutkový film Tonda, Slávka a kouzelné světlo od autora loňského vizuálu Anifilmu Filipa Pošivače.

Premiéru na benátském festivalu má za sebou artově laděný celovečerní debut italského mistra kreslené animace Simone Massiho Nikde (Nowhere). Podobně osobní, autorské výpovědi a nejen po formální stránce značně neobvyklé snímky představují španělští Něžní metaláci (Tender Metalheads) a americký indie film Kluk jednorožec (Unicorn Boy). Toho nacestě do Liberce doprovodí klasik tamní nezávislé animace Bill Plympton, který nedávno dokončil svůj film Slide. Z podobného zázemí, akorát, že kanadského, vychází zajímavý a vypravěčsky svérázný příspěvek Adam se mění (When Adam Changes, r. Joël Vaudreuil).

Ponor do pozoruhodného světa stylů, žánrů, témat či technik poskytne divákům v Liberci i soutěž krátkých filmů, čítající 28 položek. Na Anifilm se s novými snímky vrací třeba Nina Gantz, Kaspar Jancis, Tomek Popakul, Georges Schwizgebel, Flóra Anna Buda nebo Don Hertzfeldt.

To, jaké úžasné filmy vznikají na filmových školách po celém světě, odhalí studentská soutěž, kterou letos tvoří 26 snímků. Dominují evropské filmy, ale nechybí ani snímky zJaponska, Číny či USA. Domácí tvorbu pak reprezentují pozoruhodné filmy režisérek a režisérů původem ze zahraničí – Meziměstí (Ilya Kreines) z UMPRUM, Keep Out (Tan-Lui Chan) z plzeňské Sutnarky a chybět nemůže famácká Electra Darii Kascheevy.

Letos soutěží 25 videoklipů a jsou pestré nejen vizuálně, ale i hudebně. Představují širokou škálu žánrů od vážné hudby přes hip hop až po punk, nechybí ani vtipné a parodické příspěvky nebo česká tvorba. Ta je zastoupena jemným klipem Michaely Duškové A tak to necháme či naopak obskurním Lunaparkem Mateje Mihályiho.

Zážitek nabídne v kině také soutěž abstraktních a nenarativních animací, kterých letos výběrová komise do soutěže vybrala 22. I zde najdeme dvě tuzemská želízka v ohni: Individuality (Bára Holzknechtová) – asociativní studii stojící na ubíhajícím proudu zdánlivě nesouvisejících fotek a ambiciózní projekt Time Metallurgist (Tomáš Rampula) využívající umělou inteligenci a motivy ze života Eadwearda Muybridge.

Zastavit se na seanci s čajovým duchem, pochopit, jak vypadá život s afázií nebo se seznámit s tajemným orchestrem ukrytým za ušním bubínkem? Letošní výběr VR projektů, poprvé rozdělený na soutěž (7 děl) a panoramu (5 děl), je pestrý jak zvolenými náměty, tak formálním provedením. Vedle interaktivních 3D filmů, 360° snímků se letos do programu dostal třeba i projekt kombinující 3D, malbu a papírkovou animaci. A své místo ve VR kině Anifilmu bude mít i stále populárnější formát smíšené reality.

Mezinárodní soutěž počítačových her stejně jako každý rok nabídne patnáct herních klenotů, které budou hodnoceny ve dvou kategoriích – výtvarný počin a hra pro děti.

Soutěžní hry vybírala tříčlenná porota – nezávislý herní tvůrce Jakub Dvorský, herní novinář a podcaster Pavel Dobrovský a herní designér a edukátor Martin Vaňo. A jak se všichni tři shodují, výběr byl letos opravdu náročný. Z finálního soupisu jmenujme alespoň pokračování úspěšné tahové RPG hry Darkest Dungeon 2, retro-futuristickou adaptaci románu Stanislava Lema Invincible nebo podobenství o Babylonské věži – Chants of Senaar. Do soutěže byly nominovány i dvě české hry – The Last Train Home, strategie inspirovaná příběhem českých legionářů, a Bzzzt!, pixelartová plošinovka českého vývojáře Karla Matějky. Všech 15 her si budou návštěvníci Anifilmu moci zahrát během festivalu v jeho Game zóně.

Anifilm už kromě soutěžních filmů z mezinárodní soutěže zveřejnil také filmy, které se budou ucházet o ceny v Českém obzoru. A že se domácí tvorbě daří, se odrazilo především v kvantitě přihlášených animovaných děl. Finální výběr se tak bude v Liberci promítat v pěti pásmech, v nichž budou namixované krátké a studentské filmy, seriály, zakázková díla a videoklipy. Zvlášť se pak budou promítat ještě dva filmy celovečerní – Mlsné medvědí příběhy: Na pól! (r. Kateřina Karhánková a Alexandra Májová) a již zmiňovaný Tonda, Slávka a kouzelné světlo (r. Filip Pošivač). Dohromady se tak o cenu pro nejlepší české animovanédílo uchází rekordních 69 děl.

Vedle filmů, nenarativních animací a klipů z mezinárodní soutěže (např. Electra, Keep Out, Meziměstí nebo Time Metallurgist) budou o přízeň Rady animovaného filmu bojovat třebanovinky od zavedených autorů. Jan Bubeníček s pilotem ke svému prvnímu seriálu Veggirado, Michal Žabka se Čtyřlístkem poprvé ve večerníčkové podobě, Maria Procházkovás pop-naučnou sérií Co všechno umí počasí nebo Kristina Dufková s videoklipem Láva.

Po delší době se s krátkým filmem vrací Jan Cechl, ve kterém se nechává inspirovat životem Aloise Musila (Lawrence z Moravie). Svůj dlouho připravovaný titul Vlny v Obzoru představí Michael Carrington, který ho vytvořil pomocí animace písku. Vrací se i loňský laureát ceny za krátký film Jan Míka s novinkou Earth Episodes. Z mladší generace se pak libereckým divákům představí Pavla Baštanová s filmem O krávě, uvedeným na festivalu v Locarnu, nebo Dita Stuchlíková s anidokem Byl bych muzikantem. A mnoho, mnoho dalších…

Vítězové, o nichž svým online hlasováním rozhodne Rada animovaného filmu (uskupení profesionálů z oboru), budou vyhlášeni 7. května na slavnostním zahájení festivalu. Uděleny budou ceny v každé kategorii a nadto jedna napříč všemi díly. Zároveň platí, že Cena za nejlepší český studentský film je již tradičně spojena se zvukovou postprodukcí ve studiu BEEP, Nadace PPF uděluje Cenu nejlepšímu krátkému a celovečernímu filmu a Cena zanejlepší české animované dílo (napříč kategoriemi) je Cenou České televize.

Anifilm pomalu opustil akvarelový mikrosvět Jizerských hor, který pro poslední festivalový ročník s úspěchem vytvořil Filip Pošivač, a oslovil slezskou rodačku Noemi Valentíny, aby aktuálnímu festivalu dala vizuální identitu. Absolventka Univerzity Tomáše Bati, působící jako režisérka, výtvarnice, animátorka a ilustrátorka, se zapsala do povědomí především díky znepokojivému hororovému filmu Krkavčí matka, ale i další, často magickou, prokreslenou a sugestivní tvorbou. V roce 2021 si pak z Anifilmu odnesla cenu za nejlepší českou zakázku Radioterapie na Žlutém kopci.

MAG#art2friends