
Můžete nám přiblížit, jaká je hlavní filozofie a cíl soutěže Best in Design?
Do mnoha projektů jde hodně úsilí a my věříme, že cílem by mělo být toto úsilí rozvíjet, co nejlépe to půjde. Chceme především ocenit každodenní designérskou práci. Snažíme se být mladým talentovaným designérům podporou a odrazovým můstkem. Dáváme jim prostor k rozvoji a získání nových příležitostí.
Jaké benefity přináší mladým designérům účast v soutěži?
Vždy ráda zmiňuji zlaté trio: finanční podpora pro nastartování kariéry, kontakty z celého světa a především jedinečné zkušenosti. Best in Design není žádná nóbl fasáda. Opravdu se zde setkávají lidi s vášní pro kvalitní design. Přesně proto si finalisté i porotci soutěž tak užívají. Mají zde možnost tvořit reálné konexe, které jsou obohacující do budoucích let praxe.

Pro finalistky a finalisty připravujete networkingový program. Jaký je jeho přínos?
Je to ideální prostor pro tvoření vztahů – nejen těch profesních, ale i přátelských. Právě zde finalisté mohou započít rozhovor o budoucí spolupráci nebo získat cenný feedback od porotců. Networking je každopádně relativně nový koncept, letošní rok ho budeme pořádat po druhé a jsem zvědavá, jaké spolupráce z něj vyplynou tentokrát.

Máte přehled, jak se profesně daří vítězům vaší soutěže v další kariéře?
Ano, s mnoha finalisty z minulého ročníku jsme si vyměnili kontakty a rádi sledujeme, jak se jim daří. Chtěla bych vyzdvihnout například spolupráci finalistů kategorie Product & Industrial Design – Nikol Chromečkové a Davida Hotárka s výherkyní kategorie Communication Design – Barborou Kramnou. Ti se minulý rok v rámci Best in Design poznali a vzniklo tak moc krásné studio besiidka, kterému Barbora udělala grafickou identitu. Výherci prvních míst každé kategorie bývají vždy navíc následující ročník i na porotcovských pozicích, tudíž jsme s nimi v aktivním kontaktu.
Jak porotci vybírají, a co je pro ně při hodnocení projektů klíčové?
V rámci soutěže se musí designér jednoduše co nejlépe odborné porotě “prodat”. Porotci jsou také lidé a něco je zkrátka zaujme více, něco méně. Pokud bych měla vyzdvihnout nějaká konkrétní kritéria, často se přihlíží na udržitelný přístup autora, inovaci v daném oboru nebo také celkovou kreativitu a neotřelost.
Každá kategorie je svým konceptem výjimečná, to znamená jiné výstupy a jiné designové procesy. Jedno je ale spojuje – vždy se hledají unikátní projekty, které přinesou čerstvý vítr do designu.

Jak hodnotíte roli Zlin Design Weeku, jehož je Best in Design součástí, v kontextu české designérské scény?
S týmem věříme, že náplň Zlin Design Weeku je v kontextu české scény unikátní. Každý detail festivalu je promyšlený lidmi, kteří to dělají od srdce, věnují tomu spoustu volného času a chtějí, aby se festivalové hodnoty pozitivně rozvíjely dál. Zaměřujeme se na smysluplné spolupráce a prezentaci aktuálních a relevantních designových směrů. Naším cílem je vytvořit jedinečný festivalový zážitek, který nabízí inspiraci, hodnotné poznatky a podněty, které si návštěvníci mohou odnést do své praxe i osobního života.

Jaké novinky nebo změny nás letos čekají ve srovnání s minulými ročníky Best in Design?
Letos jsme se hodně zaměřili na vylepšení a zpříjemnění přihlašovacího procesu do soutěže. Upravili jsme tak mnoho věcí na webových stránkách, vyjde i videoprůvodce pro soutěžící a v lednu plánujeme veřejný FAQ (frequently asked question) livestream s porotci. Připravujeme se ale i na větší věci, které soutěž posunou dál, jejich odhalení chce ale ten správný čas.

V minulém ročníku bylo přes 600 podaných přihlášek. Jakou účast očekáváte letos a připravujete se nějak na možný ještě větší zájem?
Upřímně, člověk nikdy neví, co má čekat! Stále občas přemýšlíme, z jakého důvodu byla po dlouhé době takto vysoká účast zrovna minulý rok a jestli tomu tak bude i letos – plně v to ale věřím. Jsme na to připraveni. Rozšířili jsme kapacitu týmu a těšíme se na všechny přihlášené projekty!

Kdybych měl/a zájem se přihlásit, co vše je potřeba k účasti a jaký je termín přihlášek?
K účasti je potřeba především vztah k designu a odhodlání. Pak už jde o formality – vytvoření potřebných prezentačních materiálů (poster, textový popis designu, fotografie) a odeslání přihlášky skrze náš webový formulář. Přihlašování je otevřené do 2. 2. 2025.

Jaké kategorie jsou letos k dispozici a co se očekává od projektů v každé z nich?
Stejně jako v minulých letech, jsou i letos soutěžícím k dispozici čtyři kategorie – Product & Industrial Design, Fashion Design, Communication Design a Service Design. Ocenění se uděluje také v naší bonusové kategorii Media Award jednomu ze semifinalistů soutěže.
Napsala: Karolína Mašláňová