logo
Search icon

Best in Design očima ředitelky soutěže Elišky Janečkové: Co rozhoduje o vítězích a co nového letos čekat?

Soutěž Best in Design přináší víc než jen finanční ocenění talentovaných designérů – je to platforma, která mění vášeň k designu v kariéru. Jaké příběhy stojí za touto soutěží a jaké novinky přinese letošní ročník? I o tom jsme si povídali s ředitelkou soutěže Eliškou Janečkovou, která nám prozradila, čeho si porotci všímají při hodnocení projektů i jak se daří bývalým finalistům. 

null

Můžete nám přiblížit, jaká je hlavní filozofie a cíl soutěže Best in Design?

 

Do mnoha projektů jde hodně úsilí a my věříme, že cílem by mělo být toto úsilí rozvíjet, co nejlépe to půjde. Chceme především ocenit každodenní designérskou práci. Snažíme se být mladým talentovaným designérům podporou a odrazovým můstkem. Dáváme jim prostor k rozvoji a získání nových příležitostí. 

Ukaž svůj talent světu! Zlin Design Week otevírá přihlášky do prestižní soutěže

Jaké benefity přináší mladým designérům účast v soutěži?

 

Vždy ráda zmiňuji zlaté trio: finanční podpora pro nastartování kariéry, kontakty z celého světa a především jedinečné zkušenosti. Best in Design není žádná nóbl fasáda. Opravdu se zde setkávají lidi s vášní pro kvalitní design. Přesně proto si finalisté i porotci soutěž tak užívají. Mají zde možnost tvořit reálné konexe, které jsou obohacující do budoucích let praxe.

null

Pro finalistky a finalisty připravujete networkingový program. Jaký je jeho přínos?

 

Je to ideální prostor pro tvoření vztahů – nejen těch profesních, ale i přátelských. Právě zde finalisté mohou započít rozhovor o budoucí spolupráci nebo získat cenný feedback od porotců. Networking je každopádně relativně nový koncept, letošní rok ho budeme pořádat po druhé a jsem zvědavá, jaké spolupráce z něj vyplynou tentokrát.

null

Máte přehled, jak se profesně daří vítězům vaší soutěže v další kariéře?

 

Ano, s mnoha finalisty z minulého ročníku jsme si vyměnili kontakty a rádi sledujeme, jak se jim daří. Chtěla bych vyzdvihnout například spolupráci finalistů kategorie Product & Industrial Design – Nikol Chromečkové a Davida Hotárka s výherkyní kategorie Communication Design – Barborou Kramnou. Ti se minulý rok v rámci Best in Design poznali a vzniklo tak moc krásné studio besiidka, kterému Barbora udělala grafickou identitu. Výherci prvních míst každé kategorie bývají vždy navíc následující ročník i na porotcovských pozicích, tudíž jsme s nimi v aktivním kontaktu.

Kdo bude letos hodnotit práce v soutěži Best in Design?

Jak porotci vybírají, a co je pro ně při hodnocení projektů klíčové?

 

V rámci soutěže se musí designér jednoduše co nejlépe odborné porotě “prodat”. Porotci jsou také lidé a něco je zkrátka zaujme více, něco méně. Pokud bych měla vyzdvihnout nějaká konkrétní kritéria, často se přihlíží na udržitelný přístup autora, inovaci v daném oboru nebo také celkovou kreativitu a neotřelost.

Každá kategorie je svým konceptem výjimečná, to znamená jiné výstupy a jiné designové procesy. Jedno je ale spojuje – vždy se hledají unikátní projekty, které přinesou čerstvý vítr do designu.

null

Jak hodnotíte roli Zlin Design Weeku, jehož je Best in Design součástí, v kontextu české designérské scény?

 

S týmem věříme, že náplň Zlin Design Weeku je v kontextu české scény unikátní. Každý detail festivalu je promyšlený lidmi, kteří to dělají od srdce, věnují tomu spoustu volného času a chtějí, aby se festivalové hodnoty pozitivně rozvíjely dál. Zaměřujeme se na smysluplné spolupráce a prezentaci aktuálních a relevantních designových směrů. Naším cílem je vytvořit jedinečný festivalový zážitek, který nabízí inspiraci, hodnotné poznatky a podněty, které si návštěvníci mohou odnést do své praxe i osobního života.

null

Jaké novinky nebo změny nás letos čekají ve srovnání s minulými ročníky Best in Design?

 

Letos jsme se hodně zaměřili na vylepšení a zpříjemnění přihlašovacího procesu do soutěže. Upravili jsme tak mnoho věcí na webových stránkách, vyjde i videoprůvodce pro soutěžící a v lednu plánujeme veřejný FAQ (frequently asked question) livestream s porotci. Připravujeme se ale i na větší věci, které soutěž posunou dál, jejich odhalení chce ale ten správný čas.

null

V minulém ročníku bylo přes 600 podaných přihlášek. Jakou účast očekáváte letos a připravujete se nějak na možný ještě větší zájem?

 

Upřímně, člověk nikdy neví, co má čekat! Stále občas přemýšlíme, z jakého důvodu byla po dlouhé době takto vysoká účast zrovna minulý rok a jestli tomu tak bude i letos – plně v to ale věřím. Jsme na to připraveni. Rozšířili jsme kapacitu týmu a těšíme se na všechny přihlášené projekty!

null

Kdybych měl/a zájem se přihlásit, co vše je potřeba k účasti a jaký je termín přihlášek?

 

K účasti je potřeba především vztah k designu a odhodlání. Pak už jde o formality – vytvoření potřebných prezentačních materiálů (poster, textový popis designu, fotografie) a odeslání přihlášky skrze náš webový formulář. Přihlašování je otevřené do 2. 2. 2025.

null

Jaké kategorie jsou letos k dispozici a co se očekává od projektů v každé z nich?

 

Stejně jako v minulých letech, jsou i letos soutěžícím k dispozici čtyři kategorie – Product & Industrial Design, Fashion Design, Communication Design a Service Design. Ocenění se uděluje také v naší bonusové kategorii Media Award jednomu ze semifinalistů soutěže. 

Napsala: Karolína Mašláňová

Číst další

loading