logo

Cannes 2025: Paul Mescal o The History of Sound – „Nesrovnávajte ho se Zkrocenou horou!“

Na festivalu v Cannes 2025 zazářil irský herec Paul Mescal v historicko-hudebním snímku The History of Sound, který režíruje Oliver Hermanus. Premiérová projekce ve slavnostním kostýmu sklidila nadšený devítiminutový potlesk ve stoje. Režisér i Mescal po projekci mluvili s novináři o tom, co je na filmu nejzajímavější.

undefined

Příběh plný hudby a lásky

 

Film vychází z povídky Bena Shattucka. Mescal ztvárňuje Lionela, talentovaného zpěváka z Kentucky, který vyrůstá na písních svého otce. V roce 1917 opouští rodinnou farmu a odjíždí na bostonskou hudební konzervatoř. Tam potkává Davida (Josh O’Connor), nadaného skladatele. Společně stráví zimu roku 1920 v lesích a na ostrovech Maine, nahrávají lidové písně a prožijí intenzivní romanci. Tato krátká epizoda navždy ovlivní Lionelovu budoucnost – desítky let se bude snažit pochopit hloubku svého vztahu s Davidem.

undefined

“Nesrovnávajte náš film se Zkrocenou horou”

 

Paul Mescal zdůraznil, že The History of Sound nemá s filmem Zkrocená hora (slavný film z roku 2005, ve kterém hraje Heath Ledger a Jake Gyllenhaal) nic společného. „Osobně nevidím žádné paralely, kromě toho, že jsme chvíli pobyli v stanu. Každému se ale líbí něco jiného. Je tu ale i větší otázka, proč si myslím, že to ten film není.“ V další části konference Mescal doplnil: „Zkrocená hora je nádherný film, ale řeší téma represe. Tento snímek směřuje úplně opačným směrem. Tyto srovnání mě spíš frustrují. Náš příběh je oslavou lásky těchto dvou mužů, ne filmem o vnitřním zápasu s vlastní sexualitou.“ Režisér Hermanus k tomu dodal: „/.../ není moc filmů, kde slavní herci hrají milence. Jediný srovnatelný snímek je starý zhruba 20 let.

Maskulinita a nové herecké vzory

 

Mescal se zamyslel nad tím, jak se v kinematografii mění mužské role. Po úspěších v seriálu Normal People, dramatu Aftersun a thrilleru All of Us Strangers prý necítí, že by snímek redefinoval maskulinitu. „Možná se filmový svět odklání od tradičních alfa-mužů. Ale myslím, že The History of Sound nesnaží definovat maskulinitu – vztah Lionela a Davida zůstává subjektivní. Divák si to musí projít sám.“ Nakonec Mescal vtipně uzavřel: „Vlastně se necítím dost kvalifikovaný na to, abych na tuto otázku odpověděl!

undefined

Expat výprava a přátelství s Josh O’Connorem

 

Pro Olivera Hermanuse je The History of Sound prvním americkým filmem – natáčel v New Jersey, Římě a Lake Districtu ve Velké Británii. Na obsazení rodilých Američanů však nedošlo. „Byl to můj první film v USA, teprve jsem se učil s tamními herci pracovat. Seznamoval jsem se s Paulem a Joshem náhodou už roky předtím. Teprve když začali nacvičovat americký přízvuk, došlo nám, že to točíme v Americe.“ Mescal o spolupráci s O’Connorem říká, že je to „jedna z nejoblíbenějších hereckých spoluprací“: „Josh je typ herce, kterého diváci vnímají tak blízko skutečné osobě – což je dnes vzácnost. Když jsme točili, znali jsme se už pět let, ale během tří až čtyř týdnů natáčení se naše pouto ještě prohloubilo.

Festivalová bilance

 

The History of Sound je šestým celovečerním filmem Olivera Hermanuse a druhým, který představil na festivalu v Cannes (po snímku Beauty z Un Certain Regard 2011). Mezi jeho další ceněné filmy patří Living (2022) s Billem Nighyem a Aimee Lou Wood, nominovaný na dva Oscary a tři BAFTA.

Číst další

loading