logo

Death of a Unicorn: Představujeme dark komedii s Jennou Ortega a Paulem Ruddem

Jednorožci se vrátili do kina a tentokrát dávají lidem krutou lekci. Nová hybrid dark komedie, fantasy, horror splatter a společenská satira v jednom už byla uvedena v amerických kinech, možná se dočkáme i my...Zatím se pojďmě společně podívat na zákulisí příběhu, který kombinuje různé žánry a styly způsobem, jaký jste dosud neviděli.

Nezvyklý film bez žánrového omezení

 

Film, který se úmyslně vyhýbá tradičnímu zařazení, přináší jedinečnou směsici různých stylů. Produkční značka A24 (v tomto projektu působí i Ari Aster jako výkonný producent) se stává garancí „věcí, jakých se ještě nevidělo“. Hlavní role ztvárňují Paul Rudd a Jenna Ortega, kteří jsou po boku špičkového hereckého obsazení včetně anglického Richarda E. Granta, Téy Leoni a Willa Poultera. Režii má na starosti producent Alex Scharfman, jenž se nechal inspirovat populárními filmy osmdesátých a devadesátých let, vytvořenými režiséry jako Ridley Scott, John Carpenter, James Cameron a Steven Spielberg. Nejvíce však ohromuje návrat jednorožce na velká plátna – fascinující mýtická postava, kterou kino už dlouho postrádalo.

undefined

Děj, který zamíchá všechno

 

Americký právník Elliot míří se svou dcerou Ridley do Kanady, přímo do rezidence rodiny Leopoldových, jejíž bohatství je založeno na farmaceutickém průmyslu. Zakladatel rodiny, Odell, bojuje s rakovinou a Elliot, pracující pro firmu, se chystá získat oficiální členství v představenstvu. Cílem je zajistit osud své osiřelé dcery v blahu a komfortu. Během jízdy uprostřed nedotčených lesů náhle srazí vozidlem zvíře. S velkým úžasem se ocitnou před mladým jednorožcem. Zatímco Ridley naváže kontakt s tajemným tvorem, Elliot jednorožce usmrtí a natěsá jeho mrtvolu do vozu. Když se ukáže, že krev a roh této bytosti mají léčivé vlastnosti, všechno se obrátí naruby – plánovaný víkend zasvěcení se promění v noční můru, zatímco rodiče malého jednorožce se připravují na pomstu.

undefined

Jednorožci v mýtu

 

Mýtus o jednorožci patří mezi nejstarší a nejpřitažlivější příběhy lidské historie. Jeho počátky sahají až do roku 400 př. n. l. a po celou antiku byla tato bytost považována za divokou, nezachytitelnou a vybavenou magickým rohem s léčivými vlastnostmi. Ve středověku se jednorožec stal symbolem čistoty a vystupoval v příbězích, miniaturách i tapiseriích. S nástupem křesťanství se zdůraznila jeho symbolika milosti a vznikla představa nevinné, čisté dívky, která dokáže jednorožce zkrotit. Původ mýtické bytosti vychází z fantastického popisu indického nosorožce a objevení kostních rohů narvala.

undefined

Jednorožci na filmovém plátně

 

Není náhodou, že Scharfman uvádí mezi své inspirace režiséry jako je Ridley Scott – jméno hlavní hrdinky není ani náhodou. Právě jemu je dán za cíl možná nejslavnější film s touto magickou bytostí: Legend z roku 1985, kde jednorožec představuje svou klasickou a uklidňující podobu bílé čistoty. Ten obraz se výrazně liší od podoby, kterou vidíme v Death of a Unicorn, kde se tvůrci odvažují jít vlastní cestou. Dříve, v roce 1975, nám filmový průkopník Louis Malle představil experimentální a téměř surrealistický film Black Moon, ve kterém se mezi bizarními tvory objevil rovněž jednorožec. Tuto mystickou bytost najdeme také v dalších dílech, například v Harry Potter a Kámen mudrců, Kouzelném světě Elly, Moonacre, Tajemství posledního měsíce, Stardust, Unicorn Store či v animovaných filmech jako Nico the Unicorn, Poslední jednorožec, Fantasia 2000, Thelma jednorožec a v řadě krátkých filmů určených dětem.

undefined

Death of a Unicorn jako satira

 

Jednou z mnoha vrstev Death of a Unicorn je satira. Rodina Leopoldových je inspirována skutečnou rodinou Sacklerových, vlastníků společnosti Purdue Pharma, kterou jsme poznali například ve filmech, dokumentech a seriálech jako All the Beauty and the Bloodshed a Dopesick. Tato rodina je všeobecně považována za hlavního viníka opioidní krize v Americe – z chamtivosti klamala lékaře ohledně návykovosti analgetika Oxycontin (oxykodon), čímž vedla k masivnímu vzniku závislostí. Scharfman byl zasažen kontrastem mezi filantropickými aktivitami Sacklerových a jejich snahou využít medicínu pro osobní zisk. 

undefined

Číst další

loading