
Nedílnou součástí zůstává soutěžní přehlídka nejlepších krátkometrážních filmů (hraných, animovaných, dokumentárních i experimentálních) ze střední Evropy nominovaných na Cenu ELBE DOCK. S festivalem je úzce spojena již 18. Cena Pavla Kouteckého, která bude i tentokrát v rámci festivalu udělena nejlepšímu českému dokumentárnímu snímku, a to jak v celovečerní, tak krátkometrážní sekci.
CENA ELBE DOCK: NEJLEPŠÍ KRÁTKOMETRÁŽNÍ FILMY STŘEDNÍ EVROPY A SKANDINÁVIE
Návštěvníci festivalu budou mít příležitost objevit půvab krátkometrážních snímků prostřednictvím promítání desítek vybraných krátkých filmů. Tradičně mezi nimi budou i filmy nominované na CENU ELBE DOCK, z nichž mnohé již získaly ocenění na prestižních festivalech. Novinkou letošního ročníku je vedle stávající sekce CENA ED PRO KRÁTKOMETRÁŽNÍ STŘEDOEVROPSKÝ FILM, vytvoření nové soutěžní sekce – CENA ED PRO KRÁTKOMETRÁŽNÍ SKANDINÁVSKÝ FILM, která rozšiřuje záběr filmů a industry hostů, jež ELBE DOCK letos přivítá. V kategorii nalezneme jak dokumentární snímky, tak snímky animované nebo hrané. Porota se zde bude rozhodovat mezi patnácti soutěžními filmy od tvůrců ze skandinávských zemí.

CENA PAVLA KOUTECKÉHO: témata mezinárodní politiky a silné životní příběhy
Cena Pavla Kouteckého se uděluje ve dvou kategoriích. V kategorii krátkých filmů se letos představí celkem sedm snímků. Režisérka Adéla Križovenská ve své krátké, animované eseji s názvem Pochybnost prostřednictvím hlasů čtyř různých autorů z různých oblastí umění popisuje všechny fáze tvůrčího procesu. Příběh ukrajinské rodiny, kterou rozdělila ruská invaze, ale která chce být na Vánoce pospolu, nám přiblíží snímek Olexie Chubuna s názvem Domov.

"Já jsem vlastně celej život měla k sexu divnej vztah…“ můžeme slyšet ve snímku Anety J. s názvem Ve tmě. Dalším tvůrcem je Bao Long Lý se svým filmem Mezi… Jeho film nahlíží do části identity, která je pro většinu lidí dána už od narození. Je to opravdu tak, že kolik znáš jazyků, tolikrát jsi člověkem? Dalším tvůrcem je Radek Barták s jeho Tripujem na chodníku, aneb jít po chodníku k jednomu z ostravských nádraží může být pro někoho skutečný trip.

Kamenolom od Josefa Švejdy je dokumentem založeným na výrazné vizuální poetice. Jaké to je, když vám chybí milovaná osoba? A v neposlední řadě skutečný příběh ženy, která při násilném, sexuálně motivovaném útoku téměř přišla o život, odhaluje hrůzy této události i její následné emoční důsledky. Je vůbec možné se s něčím takovým vyrovnat? Snímek Přes střepy Natálie Durchánkové ukazuje cestu k překonání takového typu traumatu a hlavně sílu, odvahu a odolnost přeživších podobných zkušeností.
V kategorii celovečerních debutů se porota bude rozhodovat mezi pěti filmy
Nominované jsou filmy od čtyř režisérek a jednoho režiséra. První z nich je Jiříkovo vidění. V tomto snímku nám režisérka Marta Kovářová představí příběh Jiřího Svobody, který nepřestává věřit, že určité věci má smysl dělat zkrátka proto, že jsou správné. Jaká je reálná cena, kterou Evropa platí za špatně nastavenou pracovní migraci? Jaké jsou osudy a motivace těch, kteří ji vykonávají? Odpovědi na tyto otázky pravděpodobně dostaneme po zhlédnutí filmu pod režií Apoleny Rychlíkové s názvem Hranice Evropy.
Otevřený dokumentární deník režiséra Jana Huška Pochcánek nám zase odpovídá na otázku, jestli je možné dosáhnout “pravého mužství”. Dalším celovečerním debutem je Moje nebe je horší než tvoje peklo, což je film režisérky Kateřiny Dudové, která sleduje osud “padlých andělů”. A v neposlední řadě film Blix Not Bombs od Grety Stocklassa nám připomíná, že století, ve kterém žijeme, je plné válek, politických extrémů a klimatických katastrof. Proč tedy diplomacie nepomáhá?
BIZÁRU NENÍ NIKDY DOST, anebo je Česká soda 2.0 už moc?
Kdo zná festival ELBE DOCK, ví, že není pouze vážnou záležitostí. Tvůrci festivalu si zakládají na tom, že je čas od času potřeba vážnou atmosféru odlehčovat, a proto se diváci mohou těšit znovu na promítání bizarních filmových milníků. Znáte Českou sodu 2.0? Nekorektní humor, rasismus, i trapnost. Tři díly dostupné na internetu vyvolávají v divácích různé pocity. Je to vtipné nebo nechutné? Nekorektní nebo trapné? Na festivalu ELBE DOCK budete mít příležitost si na Českou sodu 2.0 vytvořit svůj vlastní názor, pokud se tak již nestalo. ELBE DOCK navíc uvede poslední, čtvrtý díl České sody 2.0, který nikde nenajdete.
Dále se diváci mohou těšit hned na několik inspirativních debutů. Jedním z nich je odvážný celovečerní debut tvůrce Rubena Östlunda Mongoloid s kytarou. Film o lidech žijících mimo normy ve fiktivním městě Jöteborg, nápadně podobném skutečnému Göteborgu. Od stejného režiséra budou moci diváci na festivalu vidět také krátkometrážní film Scéna z mého života č. 6883, či film V Bruggách od režiséra Martina McDonagha nebo snímek Od marca do mája režiséra Martina Pavola Repky a mnoho dalšího!
Po Ústí nad Labem, kde festival svůj nabitý program odstartuje, bude pokračovat paralelně od 6. do 8. 9. v Drážďanech. Zde se mohou návštěvníci již tradičně těšit na bohatý festivalový program odehrávající se v atraktivním kulturním a uměleckém prostoru GEH8 (bývalé nákladové nádraží).
Podrobnosti o letošním programu naleznete na www.elbedock.cz.