logo

Identita uctí český grafický design filmem, knihou i výstavou

Do kin míří snímek Identita: Film o českém grafickém designu, exkluzivní předpremiéry nabídnou Ozvěny Designbloku. Český grafický design je známý po celém světě, Češi na něj mohou být právem hrdí, říká český Američan Nicholas Lowry v novém filmu o české vizuální identitě. Film je součástí rozsáhlého projektu Identita, který vzdává hold českému grafickému designu a divákům mimo jiné přinesl i stejnojmenný úspěšný televizní cyklus, obsáhlou monografii a vyvrcholí výstavou v Museu Kampa.

Dobrodružnou cestu po stopách českého grafického designu nabízí snímek Identita: Film o českém grafickém designu, který bude možné zhlédnout v exkluzivních předpremiérách Ozvěny Designbloku v pondělí 7. října v kinech Oko, Atlas a Světozor a ve středu 9. října v kině Mat v Praze. 

Světoznámý dražitel a český Američan Nicholas Lowry ve filmu přilétá z New Yorku do Prahy, aby v roli vášnivého sběratele zmapoval, co formovalo a definuje českou národní identitu. Putování po České republice ho zavádí do ikonických míst grafického univerza včetně Zlína, Litomyšle, Brna či Plzně, kde zkoumá nejen dílo Tomáše Bati, Josefa Váchala, Alfonse Muchy nebo Ladislava Sutnara, ale i třeba slavné plzeňské pivo. Snímek s charismatickým průvodcem uvede po předpremiérách v Praze do kin 10. října společnost Bontonfilm. 

undefined

Hlavní hrdina filmu režisérů Kateřiny Mikulcové a Petra Smělíka Nicholas Lowry se díky českým kořenům – jeho otec se narodil v roce 1932 v Praze do židovské rodiny – ocitl v tehdejší československé metropoli hned tři měsíce po revoluci a zůstal rovnou čtyři roky. Poprvé Československo viděl ještě s rodiči a bratrem během krátké návštěvy už v roce 1988. Lowryho zájem o českou grafickou scénu odstartovala Všeobecná československá výstava v roce 1991 na pražském Výstavišti. Jeho vášeň pro vintage plakáty tuzemských tvůrců se tak mohla plně rozvinout a Lowry, posedlý sběratel, se v USA postupně vypracoval na pozici prezidenta významné aukční síně Swan Galleries v New Yorku, kde působí dodnes a spravuje zde také oddělení historických plakátů. Ostatně počátek celovečerního snímku Identita diváky zavede do televizního seriálu PBS Antiques Roadshow, v němž Nicholas Lowry roky působil jako mezinárodně uznávaná autorita v oblasti historických plakátů. Jako sběratel se zaměřuje také na české knihy, jedna z jeho nejoblíbenějších Abeceda Vítězslava Nezvala v typografické úpravě Karla Teigeho se prolíná celým snímkem. 

undefined

Filmová Identita není však zdaleka jen pro milovníky designu, je určena všem Čechům a jejich národní identitě, na kterou, jak ze snímku vyplývá, mohou být skrz obor českého grafického designu patřičně hrdí. Čeští tvůrci dělají této vizuální disciplíně nejen podle Nicholase Lowryho nejméně 100 let dobré jméno doma i v zahraničí. 

„Kromě toho, že český grafický design zastupuje několik generací tvůrců, kteří dělají dobré jméno České republice v zahraničí a Češi na něj mohou být právem hrdí, bych na Češích vyzdvihl ještě jejich typický smysl pro humor. Díky tomu, že jsem procestoval během natáčení téměř celou zemi, potkal jsem zde nejen řadu výjimečných designérů, kurátorů a umělců, ale i řadu skvělých českých kuchařů,“ řekl o natáčení filmu Identita Nicholas Lowry.

Říjen v Šumperku bude ve znamení premiéry Middle Art Festivalu filmu a designu

Cesty Nicholase Lowryho ve filmu Identita vedou například na jižní Moravu za estetikou vinných etiket, vydává se na trampský výlet po značených trasách Klubu českých turistů, které v Americe nenašel. Potkává samozřejmě i současnou generaci tvůrců, jako jsou Petr Babák, Martin Pecina nebo Aleš Najbrt. Skrze rozkrývání české identity se Nicho nakonec dostává i blíže ke svým vlastním kořenům – jeho prastrýc v Praze založil továrnu Primeros, která také promluvila do historie české vizuální identity. Pro Lowryho je typický tartanový oblek s kostkovaným vzorem, v němž nevystupuje pouze na plátně, denně ho nosí i v běžném životě, nechybí ani zatočený knírek – to je identita, pod níž je známý hlavní hrdina filmu. Vedle něj tu ale hraje prim 100 let českého grafického designu.

undefined

Autory scénáře snímku Identita: Film o českém grafickém designu jsou Petr Hauzírek a Romana Smělíková, kameramanem Jan Šuster. Snímek vyniká i motion designem z dílny Víta Zemčíka. Film byl uveden na letošním Finále Plzeň a bude k vidění na MFDF Jihlava. Producentem je Michal Gregorini ze studia Mowshe, kreativní producentkou za Českou televizi Martina Šantavá, koproducenty Martin Palán za Bontonfilm a Nicholas Lowry za Swann Auction Galleries. 

undefined

Identita – příběh českého grafického designu - výstava v Museu Kampa 12/10/2024 - 2/2/2025
 

Výstava na všech třech podlažích Musea Kampa ukáže to nejlepší z historie českého grafického designu, tedy díla, ve kterých jde ruku v ruce estetická kvalita, dobré technické nebo řemeslné provedení a funkčnost. Návštěvníci uvidí několik stovek exponátů od začátku 20. století do současnosti: ikonické plakáty, špičkově upravené knihy a časopisy, desítky logotypů, vývoj státních symbolů, navigačních systémů a také výjimečné příklady grafického designu z epochy audiovizuálních médií.

undefined

Expozice je členěna do tří pater zaměřených tematicky na veřejný prostor, společné zážitky a soukromý svět. Ikonická díla budou zvýrazněna prostřednictvím speciálních popisek, aby žádný návštěvník neminul klíčové exponáty. V doprovodných textech se návštěvníci seznámí s širším kulturně-historickým a politickým kontextem vystavených artefaktů, tedy s tím, jak grafický design ovlivňuje společnost a naopak.

V pátek 11. října od 19:00 proběhne v Museu Kampa vernisáž očekávané výstavy Identita, během níž bude také pokřtěna stejnojmenná kniha.

Číst další

loading