logo
Search icon

Ines Doujak přináší výstavu „Semínka“ do brněnské Distillery

Rakouská umělkyně Ines Doujak představuje svou nejnovější výstavu Semínka v brněnské Distillery (Pekařská 78, Brno), která potěší všechny nadšence do současného umění. Výstava je k vidění zdarma do 8. dubna 2025 a otevírá se vždy od čtvrtku do neděle. Jako výjimku pak představuje výstava speciální otevírací dny v pondělí 7. a úterý 8. dubna v rámci Brno Art Week. Klíčovým dílem je sbírka téměř 400 druhů semínek, která autorka propojuje s významnými ženami dějin a reflektuje témata kolonialismu, patriarchátu a nerovného přístupu ke zdrojům.

null

Ústřední dílo Landscape Painting (Krajinomalba, od 2021 do současnosti) prezentuje stovky rostlinných semínek, umělkyně se nebojí posunout hranice tradiční krajinomalby. Semínka jsou uzavřena do průsvitných přepravek opatřených jmény a latinskými názvy. Doujak tímto způsobem transformuje vědeckou klasifikaci, kterou v linii Carla von Linné můžeme vnímat jako doménu osvícenského rozumu ztělesněného bílým mužem, když každé semínko dedikuje výrazným ženským postavám (někdy kolektivům či hnutím) napříč historií i současností.

„Ženy“ jsou zde přitom definovány jako politická kategorie zahrnující všechny, kteří*é trpí za materiálních podmínek, které byly ženám historicky přisuzovány, jako trans a nebinární lidé, intersexuálové a queer lidé.

null

Nedílnou součástí díla je katalog všech těchto fascinujících a často provokativních a non-konformních postav, který umělkyně průběžně doplňuje. Nyní čítá 154 hesel a v rámci brněnské výstavy byl přeložen do češtiny. Diváctvo se může usadit na houpací sedačce a začíst se do krátkých ale strhujících biografií, které zahrnují vedle slavných osobností i postavy v našem středoevropském kontextu (a v širším smyslu v kontextu tzv. globálního Severu) neznámé, ale o to více fascinující. Jako červená nit se řadou předložených příběhů vine linka boje za právo na půdu a obživu, podpory lokálních komunit a práv původních obyvatel, linka vědomého propojení člověka s mimolidskou přírodou a vědomí urgentní potřeby její ochrany.

Dílo Landscape Painting stejně jako tvorba Ines Doujak jako celku nese intenzivní intersekcionální imperativ odmítnutí sexismu, rasismu, neo-kolonialismu a extraktivismu.

null

Étos odporu, rebelování a občanské neposlušnosti na výstavě posiluje vystavení proklamativních vlajek a zejména nedávno dokončená socha Walking Cemetery (Kráčející hřbitov, 2024): Třímetrový monument umístěný přímo ve vstupu do výstavy, který znázorňuje matku chystající se pozřít své dítě. Tento extrémní výjev, připomínající třídní nerovnosti, koncentruje závažná témata jako je reprodukční práce, reprodukční spravedlnost a genderové stereotypy spojené s péčí a krásou.

null

Kurátorka: Tereza Jindrová
Produkce: Ondřej Houšťava a Zuzana Šrámková
Grafický design: Šárka Blažková a Petra Kněžek
PR: Kristýna Sudková
Doprovodný program: Nikola Ludlová ve spolupráci s kolektivem SdruŽeny
Instalace: Matěj, Bára
Poděkování: Lucia Bergamashi

null

Číst další

loading