„Ti dva měli nejdřív zkusit mít zvíře, až pak dítě,“ rozdává v ní Veronika Žilková coby filmová babička jednu ze svých dobře míněných, ale nevyžádaných rad. Její povzdech přitom dává tušit, že ve vztahu její dcery není všechno v pořádku. Jakkoli více či méně umně se to dospělí snaží skrývat, pociťovat to začíná i malá Amálka. Do jejího bezstarostného světa se vkrádá doteď nepoznaný nepokoj. A začíná se tam nepěkně zabydlovat.

Každé dětství jednou končí, některým se ale představa bezstarostného bytí rozplývá nečekaně brzo. Jeden letní den v životě malé Amálky je právě takovým. Zdánlivě se sice probudila do stejného světa, je v něm máma, táta, děda i babička, pohladit se přišel i kocour, přesto je ve vzduchu cítit podivné napětí. Nerozumí tomu a nikdo nerozumí jí. Cítí se odstrčená, a tak se rozhodne trochu pozornosti pro sebe ukrást.

„Zapomínáme, jak jsme se cítili a co jsme prožívali, když jsme byli malí, to už je taková vlastnost dospělých. Myslím si, že pro dobrou výchovu našich dětí, a pro lepší svět vůbec, je nutné se umět znovu vcítit do dětské duše, do nás samotných před mnoha lety. Spoustu rodičovských příkazů a návodů není dítě schopné uchopit, protože jim prostě nerozumí, protože neví, proč má to a to udělat. Spousta bolestí dítěte plyne ze zdánlivě malicherných věcí, ovšem malicherných z našeho pohledu. Stejně tak spousta dospěláckých problémů je nepodstatná pro děti. Není to jejich zlá vůle, jenom některé věci zatím nechápou. Chápou je jinak než my,“ říká herec Martin Finger.

Role Amálčina dědy pro něj byla po Chvilkách a Slovu třetí filmovou spoluprací s režisérkou Beatou Parkanovou. „To by mohlo zavánět rutinou, já si ale říkal, že to může být klidně naposledy, co spolu točíme, člověk nikdy neví a dal jsem do toho všechno. Říkal jsem si, že to vůbec není samozřejmost, že točím film, který má smysl, že trávím čas s lidmi, se kterými rád pracuji,“ nedá dopustit na téměř rodinnou atmosféru, která na natáčení panovala a ke které svou přítomností přispěla i tehdy sedmiletá Mia Bankó, představitelka ústřední postavy malé Amálky.

„Práce s Miou byla úplně profesionální, neklamali jsme nebo nemanipulovali nevědomé malé dítě. Scénář se naučila, zkoušela s ostatními herci dopředu před natáčením. Byla další profesionální herečkou do party, jakkoli před tím neměla žádné zkušenosti s natáčením. A mně se s ní pracovalo nejlépe, jak jen je možné. Absolutně otevřeně, napojeně. Myslím, že se v případě jejího hereckého výkonu stál malý zázrak – provede vás filmovým i vaším vlastní světem bez jediného falešného tónu,“ popisuje držitelka Křišťálového glóbu Beata Parkanová, jak se jí režírovala nejmladší herečka, jež svým výkonem okouzlila festivalové publikum v Karlových Varech i na Letní filmové škole v Uherském Hradišti.
Světýlka se v českých kinech rozsvítí od 5. září, na jejich oficiální trailer se ale můžete podívat už teď.