
ZOYA MUSEUM, Partizánska 2275, Modra, Slovensko
Vernisáž: 27. 4. 2025 v 16:00 hodin
Výstava: 17. 3. – 12. 6. 2025

Sklo jako médium umění
Unikátní kolekce skleněných objektů byla vytvořena pomocí technologie Vitrum Vivum, která posouvá hranice tradičního sklářství a přeměňuje sklo na silný výtvarný nástroj současnosti. Projekt se realizuje ve spolupráci se Steinhauser Gallery a nabízí jedinečný pohled na současné sklářství. Kolekce objektů, vzniklá revoluční metodou litého skla, umožňuje umělcům překročit bariéry tradičních technik a plně rozvinout své kreativní vize. Citace od Ronyho Plesla výstižně shrnuje podstatu projektu: „Sklo ve službách umění.“

Cesta tichou procházkou světem forem
Výstava je koncipována jako tichá, vizuálně dynamická procházka světem idejí a forem. Návštěvníci vstupují do prostředí, kde se prolínají mikrosvěty – abstrakce, organické struktury a popkulturní odkazy, čímž vzniká prostor na pomezí reality a fikce.

Rozmanitost autorů a jejich přístupy
Projekt představuje sedm osobností současného umění a designu, jejichž přístupy ke sklu jsou pestré a různorodé. Mezi nimi nalezneme jak etablované skláře, tak nováčky, kteří s tímto materiálem pracují poprvé:
Arik Levy: Krystalizované emoce – spojení designu a filozofie.
Jan Kovářík: Organické struktury a přírodní logika zachycená ve skle.
Ondrash & Kašpárek: Barevné víry získávají novou prostorovou hloubku.
Pasta Oner: Ironie a pop-kód – sklo jako kritika trvanlivosti hodnot.
Paulina Skavova: Tělo, identita a ženskost v křehké síle skla.
Richard Štipl: Figury jako přeludy mezi minulostí a přítomností.
Rony Plesl: Geometrie, duchovno a meditativní rozměr skla.
Michal Stolárik vysvětluje, že: „Záměrně jsme oslovili autory s odlišnými výtvarnými jazyky. Výsledkem je vizuálně i ideově pestrý soubor, který ukazuje sklo jako médium schopné nést archetypy, příběhy i experimenty.“

Minimalismus, detail a význam
Expozice je minimalistická a klade silný důraz na detail, strukturu a význam. Skleněné objekty se pohybují na pomezí funkčního designu a volného uměleckého projevu. Součástí výstavy je také série kreseb Ronyho Plesla „Událost ve vesmíru“, která návštěvníkům nabízí prostor pro tichou kontemplaci a zastavení.

Nová éra studia SIN
Výstava Objects of Desire symbolizuje nový směr studia SIN. Rony Plesl, který nastupuje jako kreativní ředitel, předkládá vizi o propojování umění, inovací a filozofie skla – směru, který posouvá hranice tradičních představ o sklářství.
Kurátor výstavy: Michal Stolárik
Grafický design: Jonatan Kuna – Studio Najbrt