logo
Search icon

ORESTEIA: antická tragédie v současném světě s prvky detektivního thrilleru

Národní divadlo připravuje jednu z nejočekávanějších premiér roku 2025. Moderní adaptace antické Oresteie britského dramatika Roberta Icka zavede diváky do kulis současného světa zmítaného válkami a morálními dilematy. Premiéra proběhne 6. a 7. února 2025, předpremiéra 5. února.

null
Oresteia: Berenika Anna Mikeschová (Ifigénie, Kassandra, Athéna), David Matásek (Agamemnón, Aigisthos) – foto: Petr Neubert

O čem to je?


V centru příběhu stojí slavný rod Átreovců – Agamemnón, jeho žena Klytaimnéstra a jejich děti Ifigénie, Élektra a Orestés. Rodinné tragédie, osobní i společenské otázky, pomsta a spravedlnost se splétají do napínavého thrilleru. Icke však přináší nový pohled: odstraňuje antické bohy a přenáší zodpovědnost za činy na lidská ramena. Přidává i nové prvky, jako psychiatrická sezení Oresta, která rekonstruují dramatickou historii rodiny.

null
Oresteia: Gabriela Mikulková (Doktorka), Veronika Janků (Cilissa, Fúrie), Zdeněk Piškula (Orestés), Zuzana Stivínová (Klytaimnéstra) – foto: Petr Neubert

Velkolepé obsazení a kreativní tým


Režie se ujal Marián Amsler, který se zaměřil na propojení antiky s aktuálními otázkami dnešní společnosti. V hlavních rolích zazáří Zuzana Stivínová jako Klytaimnéstra, David Matásek jako Agamemnón a Zdeněk Piškula v roli Oresta. Dále hrají: Jindřiška Dudziaková, Berenika Anna Mikeschová, Gabriela Mikulková j. h., Marek Daniel, Veronika Janků j. h., Jan Bidlas a Pavel Neškudla. Scénu navrhl Petr Vítek, hudbu vytvořil Ivan Acher.

null
Oresteia: David Matásek (Agamemnón, Aigisthos), Jindřiška Dudziaková (Élektra), Zuzana Stivínová (Klytaimnéstra) – foto: Petr Neubert

David Matásek, představitel Agamemnona, o inscenaci 

Zatímco vy zkoušíte Oresteiu, vaši kolegové chystají inscenaci Privatizace. Oba tyhle tituly mají silný politický kontext. Myslíte, že divadlo má moc něco měnit, že má nějaký politický vliv? 


Tuhle úlohu divadla bych nepřeceňoval, ale myslím si, že v každé dobré hře politikum je.
A není podle mě naše povinnost hlásat tu „správnou“ myšlenku, ale nastolit nějaké otázky: jestli jdeme správnou cestou, jaká míra povrchnosti je ještě únosná, jestli se má tolerovat darebáctví... Oresteia se velmi výrazně ptá, jaká je role člověka v současné společnosti. Do jaké míry se můžeme tvářit, že jsme vláčeni rozbouřenýma vodama, a do jaké míry ty rozbouřené vody vytváříme.

null
Oresteia: Jindřiška Dudziaková (Élektra), Zuzana Stivínová (Klytaimnéstra) – foto: Petr Neubert

Oresteia nebude uvedena jako Aischylovo antické drama, ale inscenujete současnou adaptaci britského dramatika a režiséra Roberta Ickea…  


Ta aktualizace není hloupá, není to aktualizace za každou cenu. Někdo může namítat, proč to nehrajeme tak, jak to už bylo napsané, ale já si myslím, že s novou dobou přichází nové otázky a že obecně platné otázky můžeme pokládat v novém kontextu. Nedaleko od nás je válka, takže pochybnosti o smyslu válčení, o smyslu oběti jsou naprosto legitimní. 

null
Oresteia: Jan Bidlas (Meneláos), David Matásek (Agamemnón, Aigisthos), Pavel Neškudla (Talthybios)– foto: Petr Neubert

A v jaké době se tahle nová Oresteia odehrává? 


Řekl bych, že to je ryzí současnost. Nemluví se tam o žádných raketách s plochou dráhou letu a podobných věcech, ale přesto je jasné, o co jde: „Musíme vyplout, někam doplout a zničit nepřítele, protože zastává jiný postoj.“ Nejde o žádnou krásnou Helenu nebo co, jen o to zničit ty druhé dřív, než zničí oni nás. Takhle je dnešní doba nastavená, abysme si ospravedlnili svoje kroky, mluvíme přesně takhle – zabít, nebo být zabit. Jako kdyby si lidé nechtěli klást složitější otázky a nechtěli se zabývat širším kontextem.

null
Oresteia: Zdeněk Piškula (Orestés) – foto: Petr Neubert

To všechno je v dnešní době zesílené lupou sociálních sítí, medializací všeho, každého blábolu anebo každé dobré myšlenky. Může se stát, že ty dobré myšlenky v přehršli informací zaniknou. Říct dnes „četl jsem v novinách“, „slyšel jsem v rozhlase“, „viděl jsem v televizi“ už vůbec nic neznamená. Žijeme v době totální hybridní války, každou informaci je možné převrátit naruby. A všechno tohle odráží Oresteia. V tomhle je Ickeova hra hrozně cenná.

null
Oresteia: Marek Daniel (Kalchas, Reportér) – foto: Petr Neubert

Který moment v Oresteie je pro vás nejsilnější?


Asi není nic silnějšího, než zabít vlastní dítě. To je naprosto šílené, jedno z jakého popudu. 

(Úryvek pochází z rozhovoru pro magazín Národního divadla Foyer a celý je k dispozici zde.)

📅 Kdy a kde?
Předpremiéra: 5. února 2025
Premiéra: 6. a 7. února 2025
Národní divadlo, Praha

Číst další

loading