Libreto a režie
Libreto nové opery napsala a režie se chopila Bára Viceníková. Dílo, které pro ni bylo přirozenou volbou, vede k niternému zážitku. Jak říká: „Ten příběh jsem si vybrala, protože mě velmi irituje, když se kvůli kultu osobnosti přehlíží to, o čem by se mělo veřejně mluvit. Kdykoliv zmíním Rosemary, lidé reagují šokem. Neví se o ní – Kennedyovi se sami postarali o to, aby zmizela. A to mě provokuje.“

Hudba a zvuk
Hudbu k Proč je taková? složilo skladatelské duo Darja Kukal Moiseeva a Natálie Pleváková. Dvě výrazné autorky nastupující generace kombinují klasické tóny s elektronickými, čímž vytváří současný, živý zvukový prostor. Intimní jednoaktovka pro tři pěvce a malý ansámbl pod vedením dirigenta Vojtěcha Červenky rozehrává silný emocionální obraz, neestetizovaný do chronologického vyprávění, ale vrstvený jako vnitřní krajina bolesti, úzkostí, ale i naděje a nalezení usmíření.

Obsazení a vizuál
V hlavních rolích se představí mezzosopranistka Tereza Papoušková jako Rosemary Kennedy – studentka prestižní UDK HfM v Berlíně, sopranistka Eva Esterková v roli matky Rose Kennedy, a tenorista Michael Skalický jako otec Joe, známý mimo jiné i z působení ve Státní opeře Praha a Survivoru 2025. Vizuální složku inscenace zpracují kreativní duo Anna Pospíšilová a Justina Urbanová, světelný design vytvoří Miriam Čadková.
Hlas kolektivu
„Pro RUN OPERUN je tahle inscenace velkým zadostiučiněním – nejen kvůli silnému feministickému tématu a ženskému autorskému týmu, ale hlavně proto, že se nám i v podmínkách nezávislého divadla daří vytvářet autorské opery. Ty považujeme za zásadní přínos do operního světa – často důležitější než několik naplněných repríz La Traviaty,“ říká zakladatelka a umělecká šéfka kolektivu Veronika Kos Loulová.
Vstupenky a podpora projektu
Vstupenky jsou již v předprodeji na GoOut.cz. Projekt vznikl za podpory Magistrátu hl. m. Prahy, Ministerstva kultury ČR, Městské části Praha 7, Státního fondu kultury ČR, OSA, Nadace Český hudební fond, Nadace Český literární fond, a Nadace Život umělce.