
A tak tě prosím, kníže – Karel Steigerwald
Režie: Radim Špaček
Hudba: Aleš Březina
Scéna a kostýmy: Zuzana Krejzková
Hrají: Eva Salzmannová, Anežka Hessová, Jiří Štrébl, Patrik Děrgel
Obnovená premiéra 8. října 2024
Divadelní hra dramatika, scénáristy a novináře Karla Steigerwalda, kterou autor v 80. letech napsal jako kritiku normalizačního režimu, byla v Divadle v Řeznické poprvé uvedená v roce 1982. Tehdy text trefně reflektoval dobu, a nastavoval zrcadlo normalizační společnosti. Groteskní portréty "mrtvých duší" (s Karlem Heřmánkem a Zdeňkem Duškem v režii Viktora Polesného) byly v době prvního uvedení odvážnou hyperbolou nemocného, bolševismem demoralizovaného lidství. Je s podivem, že tato hra napsaná na motivy dvou ruských povídek Čechova a Saltykova-Ščedrina, mohla být v roce 1982 vůbec uvedena.
„Inscenace tohoto titulu v roce 2024 není náhoda, a tím že se to odehrává v normalizačním Rusku, tak my dneska nebudeme tepat normalizační režim, ale spíš se posmívat zlu, které je všudypřítomné a které na nás dýchá teď i od sousedů. Hra o moci a ponížení se ukazuje jako palčivě aktuální pro jakoukoliv dobu, bez debat pak pro tu naši. Lidi touží škodit a ubližovat si v každé době. Ale na rozdíl od doby vzniku hry, kdy poťouchlá kritika mířila do vlastních řad a Rusko je zde vysmíváno a zesměšňováno coby nevyléčitelně zaostalá a barbarská země, se dnes může a možná i musí hrát o současném putinovském Rusku – zemi nebezpečné sobě sama i celému světu. Stále se mu můžeme posmívat, ale už nikoli zlehčovat. Hrajeme zábavnou klauniádu, ale tam někde vzadu nás z toho vlastně dost mrazí.“ Popisuje svůj přístup k tématu režisér nového nastudování Radim Špaček.
Ve vtipném až cynickém dialogu předvádějí dva zbídačelí šašci (Jiří Štrébl, Patrik Děrgel) odvrácenou tvář naší doby. Totéž v písních Aleše Březiny na texty Charmse a Steigerwalda předvádějí dvě zbídačelé zpěvačky (Eva Salzmannová, Anežka Hessová). Dialog, nebo spíš dva prolínající se monology, postupně odkrývá charakterovou pokřivenost obou groteskních podvodníků a v povědomí diváka se skládá obraz prohnívající společnosti, která tyto služebné a zároveň parazitující tvory zformovala. Dvěma monology se prolínají zhudebněné texty Daniila Charmse a Karla Steigerwalda, které pro připravovanou inscenaci zhudebnil a nastudoval Aleš Březina.

Improvizační Řez
režie: Láďa Karda a Pavla Sedláčková
hudba: Dan Barták
hrají: Barbora Váchová, Jáchym Sůra, Dan Kranich, Petr Rubáš, Jiří Brnula, Klára Voráčková, Lucia Čižinská, Lukáš Rumlena, Martina Šíp Vlková, Radka Caldová
Zkušený herec, improvizátor a lektor stand – upových a improvizačních dílen Láďa Karda zahájí se svou skupinou v neděli 13. října sezónu improvizačních večerů. “Nikdo se na nic nebude ptát, nikdo si dopředu nic nepřipraví, účinkující spolu poprvé vyjdou na jeviště a všichni se pak budeme divit, co se děje. Nemilosrdní režiséři si připraví sérii hereckých a improvizačních výzev, které budou muset herci plnit před zraky diváků. Obstojí v této nelítostné disciplíně anebo shoří jako papír? Přijďte si tento neopakovatelný večer užít spolu s nimi!”
V pravidelných večerech bude Divadlo v Řeznické spolu s Láďou Kardou uvádět různé improvizační show a jejich zahájení bude bohatou nabídkou toho, co umí tento formát nabídnout. Hned 11 improvizátorů se vrhne do výzev, které pro ně režiséři připraví. Diváci budou svědky jedinečného a neopakovatelného večera. Láďa jako garant projektu připravuje ovšem i další formáty: Volnou improvizaci, dialogickou improvizaci se Simonou Babčákovou, večer na pomezí stand-upu a improvizace, ale také nonverbální improvizátorskou skupinu z Polska. Rozhodně je na co se těšit!

Eleanor – Mark St. Germain
Překlad: Jitka Sloupová
Režie: Lukáš Pečenka
Dramaturgie: Yvetta Srbová
Hrají: Radka Fidlerová a Máša Málková
Česká premiéra - 25. října 2024
„Velké mysli diskutují o nápadech, průměrné diskutují o událostech a malé mysli diskutují o lidech.“ (Eleanor Roosevelt)
Ke 140. výročí narození „První dámy světa“ Eleanor Roosevelt chystá divadlo premiéru nejnovější hry Marka St. Germaina – Eleanor. Ve své době byla Eleanor Rooseveltová nejmocnější ženou Ameriky. Miliony ji zbožňovaly, zatímco FBI ostře sledovala každý její pohyb. Ve svých projevech Eleanor Rooseveltová bojovala za občanská práva. Jako manželka 32. prezidenta USA Franklina D. Roosevelta a nejdéle sloužící první dáma podporovala všechny jeho aktivity, zapojovala se do volební kampaně, až si z ní média dělala legraci a označovala ji za Rooseveltova poskoka. Dnes Rooseveltová patří mezi nejoblíbenější ženy v americké historii. Aktivně se podílela na vytvoření několika institucí pod záštitou OSN. Vedla osmičlenný výbor, který dva roky pracoval na návrhu textu Všeobecné deklarace lidských práv. Když Eleanor Rooseveltová předkládala Valnému shromáždění OSN Všeobecnou deklaraci lidských práv, prohlásila: „Dnes stojíme na prahu události významné jak pro OSN, tak pro každého z nás.“
Soukromí prezidentského páru však bylo zcela jiné. Zatímco 32. prezident Spojených států Franklin Roosevelt udržoval poměr s atraktivní sekretářkou Lucy Mercerovou, jeho žena Eleanor měla dlouhodobý lesbický vztah s novinářkou Lorenou Hickokovou. To ovšem vyšlo najevo až po Eleanořině smrti.
Hra měla premiéru v roce 2021 na domovské scéně autora Barrington Stage Company v Pittsfieldu – Massachusetts s excelentní Harriet Harris v hlavní roli a od té doby se hraje po celých Spojených státech amerických.
Mark St Germain – velmi uznávaný a mnohokrát oceněný americký prozaik (Outer Critics Circle Award Off Brodway), dramatik, filmový a televizní scénárista. Ve svém díle se nechává inspirovat literaturou faktu a soustředí se především na historické události a osobnosti. Vytváří jakési historické fikce a setkání postav, které v imaginárních strhujících a brilantních dialozích s prvky dokumentárního dramatu vystaví detailní fresku své doby a všech konotací i souvislostí. V jeho dramatických textech ovšem nechybí sarkastický a suchý humor, nelítostná kritika i palčivé otázky.