logo

Terezie Kovalová vydává ZINKU – emotivní debut v Paláci Akropolis

Jedna z nejvšestrannějších tváří české hudební scény, cellistka, skladatelka a zpěvačka Terezie Kovalová, vydává své dlouho očekávané debutové sólové album ZINKA. Nahrávka je intimní sondou do autorčiny duše a představuje vyvrcholení její několikaleté cesty za vlastním hudebním hlasem a identitou. Album doprovází unikátní vizuální styl a jeho vydání oslaví zářijový křest v pražském Paláci Akropolis.

undefined

Cesta k vlastnímu hlasu


Terezie Kovalová, spoludržitelka Cen Anděl a Českého lva za hudbu k filmu Arvéd, která na svém kontě má přes stovku spoluprací (David Stypka, Zvíře jménem Podzim, Boris Carloff, Lenka Dusilová, Calm Season), vstupuje albem ZINKA do zcela nové etapy. Po letech, kdy doprovázela různé hudebníky, přichází nyní s hluboce osobní výpovědí – svou sólovou premiérou.

Bolest, naděje a mystika


Album ZINKA vzniklo v procesu, kdy se Terezie vyrovnávala s vyhořením, rozvodem a hledáním autenticity. Inspiraci čerpala i ze setkání s chilským mystikem a režisérem Alejandrem Jodorowským. Deska je pak „sondou do útrob smutku a pochopení“ a zároveň „láskyplným dopisem malé Terezce“. Název Zinka vychází ze zkráceného zdrobněniny jejího jména – Terezinka.

undefined
Vizuální identita alba, vzniklá během focení pod vodní hladinou, symbolizuje ponor do emocí a podvědomí.

Zvukové experimenty s violoncellem


Hudební styl ZINKY spojuje moderní klasiku, atmosférickou elektroniku a písničkářství. Emotivní zvuk violoncella se prolíná s českými i anglickými texty a citlivou produkcí Jonatana Pastirčáka (Pjoni) a Ondřeje Mikuly (Aid Kid), kteří Terezii doprovázeli i při tvorbě hudby k filmu Arvéd.

Producent Jonatan Pastirčák popisuje tvůrčí proces: „Nahrávali jsme na třech různých místech – v malé dřevěnici na Beskydech, v hotelovém pokoji na Portáši v zimě a v podkrovním bytě Terezie v Praze. Každé místo formovalo album a má svůj podíl na jeho atmosféře.“

Perkusivní a elektronické zvuky z violoncella

 


Unikátní je, že prakticky všechny zvuky na albu vznikly z violoncella – včetně perkusivních a elektronických prvků. „Na začátku jsme si s Ondrou řekli, že bude super výzva používat violoncello co nejvíc jako zdroj zvuků,“ vysvětluje Pastirčák. Experimentální beat v singlu „Orfeus“ vznikl házením sirek na napnuté struny, čímž se zrodil úplně nový zvuk. Tato práce posouvá ZINKU do oblasti sonic artu, kde se mísí klasika s moderními zvukovými postupy.

Hosté a jejich přínos

 


Na albu se podílela řada hostů. Autor textu písně „Pružina“ Jakub Konig o Terezii říká: „Písnička byla napsaná přímo pro Terezii. První slabiky a rytmus textu vychází z Terčina hraní smyčcem na violoncello. Při psaní jsem měl před očima holku, která své křehké nitro chrání krásnými, ale nemilosrdnými ocelovými břitvami. To je Terezie.

 

Úspěšné singly a vizuální styl


Před vydáním alba vyšla první ukázka „Orfeus“, která po týdnu obsadila první místo v hitparádě Velká Sedma Radia 1, a český singl „Chrám“. K „Chrámu“ zároveň přišel výjimečný videoklip režírovaný Lucií Desmond, natočený v rodinné kapli Lobkowiczů – prostoru, který veřejnost běžně nevidí. Symbolika sakrálního prostředí skvěle ladí s textem o hledání vnitřního klidu.

Síla crowdfundingu


Vznik alba provázely i nečekané překážky. Díky úspěšné crowdfundingové kampani na Donio přispělo 286 fanoušků celkovou částkou 450 901 Kč, bez nichž by ZINKA nevznikla.

Křest v Paláci Akropolis


Živé provedení alba a slavnostní křest se uskuteční 12. září 2025 od 19:00 v pražském Paláci Akropolis. Čeká nás audiovizuální zážitek představující písně v celé jejich síle. Jako hosté vystoupí Kittchen, Vladivojna la Chia, Adam Vopička (Calm Season) a Augustine (Silver Spoons). Vstupenky jsou k dispozici na webu Paláce Akropolis.

Číst další

loading