Coppola s Megapolis v Cannes

Setkání Francise Forda Coppoly a herců Megalopolis proběhlo v atmosféře plné emocí a radosti. Na pětaosmdesátiletého režiséra směřovala většina dotazů a on ochotně odpovídal, sem tam přidal špetku ironie. Jeho nejnovější film, který stál 120 milionů dolarů, se rodil velmi dlouho – režisér jej začal plánovat před čtyřiceti lety.

Předpremiéra na festivalu ve čtvrtek 16. května večer sklidila vřelé ovace. První otázka se týká právě toho. Jaké to bylo po tolika utrpení přijmout tak nadšené přijetí? “Cítil jsem úlevu a radost – odpověděl Coppola – jaká je kombinace úlevy a radosti? Emoce, která se nedá popsat slovem, ale po všech těch letech to byla neuvěřitelná radost. Mít nápad a postupně ho budovat, aniž bych ho navzdory všemu opustil… bylo to krásné.” Tiskové konference s režisérem se zúčastnili herci Aubrey Plaza, Adam Driver, Nathalie Emmanuel, Giancarlo Esposito, Laurence Fishburne a Jon Voight a Talia Shire. Nechyběl ani Roman Coppola.

Megalopolis se odehrává v postapokalyptickém New Yorku plném chaosu, ale ne bez naděje. V tomto ohledu hlavní hrdina Giancarlo Esposito (Frank Cicero) přiznal, že během natáčení filmu často nevěděl, „co se stane“ nebo jakým směrem chce Coppola příběh ubírat. „Najednou jsem pochopil: nemám nic vědět, neměl bych nic vědět a neví to ani Frank“. Na adresu Coppoly uzavřel: “Kvůli tobě mám naději pro náš svět.”

Jon Voight (85) byl mezi prvními, kdo diskutoval s režisérem Megalopolis. Jelikož v celovečerním filmu hraje velkou roli strach z budoucnosti, herec vysvětlil, jak podle něj Coppolova vize může a měla by inspirovat i dnešní společnost.

Všichni se shodují na jedné věci: Francis Ford Coppola má přirozený talent sladit se svým obsazením. “Francis miluje herce – zdůrazňuje Aubrey Plaza ví, jak je inspirovat a důvěřuje jim. Vstup do jeho vize je aktem vzájemné důvěry.”

Byla to skutečně spolupráce nás všech – pokračuje Coppola film jsem nenatočil, ale společně. Bez nich bych takový film nedokázal natočit. Adam se také podílel na střihu a každý mi dal skvělé návrhy a pomohl mi dosáhnout výsledku. Nejsou to moji herci, jsou to moji spolupracovníci.

Režisér filmu Kmotr pak ocenil hudbu k filmu od Osvalda Golijova: “Dnes by tu měl být. Je to velmi kreativní klasický hudebník. Pokud si všimnete, je to film o čase a rytmus je zásadní. Zvukový tým udělal skvělou práci. Můj otec byl skladatel a jako dítě jsem často chodil do opery. Hudba je pro mě velmi důležitá.”

Jedna otázka režiséra zvláště překvapila : mohl by v budoucnu přemýšlet o opětovné návštěvě Megalopolis? “Tak to nevím…Myslím, že tu budu i za dvacet let.))) Pokud to dokážu zlepšit, zkusím to.

Co se týče Laurence Fishburnea, herec prohlásil, že podle jeho názoru mezi Coppolovy nejlepší vlastnosti patří schopnost „zastavit čas“. “Spolupracujeme od roku 1976. Bylo mi 14 let, Roman Coppola /režisérův syn/ a já jsme vyrůstali spolu. Francis vždycky dokázal zastavit čas, to je na něm skvělá věc.

U dotazu na devítimístný rozpočet (který režisér platil z vlastní kapsy) a distribuci měl Coppola jasno: “O peníze mi nejde. Nikdy mě to nezajímalo. Risk jsem vložil do filmu. Nemám problém: moje děti mají bez výjimky úžasné kariéry. Film je takový, jaký jsem si myslel, že by měl být, a zaplatil jsem za to. Je tolik lidí, kteří, když zemřou, řeknou: ‘Kéž bych udělal to či ono.’ Až zemřu já, řeknu si: ‚Viděl jsem svou dceru vyhrát Oscara, natočil jsem film svých snů […]‘. Obracím se na vás všechny zde: na penězích nezáleží. Důležití jsou přátelé. Přítel vás nikdy nezklame. Peníze přicházejí a odcházejí.”

MAG#art2friends