FAMU filmy bodují

Filmová a televizní fakulta Akademie múzických umění v Praze (FAMU) zaznamenala v roce 2023 opět další rekordní počet festivalových uvedení – filmy vytvořené jejími studujícími viděli diváci v 64 světových zemích celkem 591krát.  Statistiky odhalují, že FAMU ve spolupráci s koproducenty uvedla v zahraničí celkem 111 filmů na 290 festivalech a přehlídkách, z nichž si filmy odvezly 78 ocenění. V řadě případů se jednalo o nejprestižnější světové přehlídky, jakými jsou italské Benátky, německé Berlinale, kanadské Toronto či francouzské Cannes a Annecy. Na Berlinale byl animovaný film Deniska umřela od Philippa Kastnera jediným českým filmem, který měl na festivalu premiéru, a odvezl si z něj zvláštní uznání poroty.

Tato data ukazují, že je to právě tvorba z FAMU, která zahraničnímu obecenstvu představuje rozmanitost české audiovize. FAMU pak postupně všechny filmy po jejich festivalovém životě uvádí na svém VOD portálu www.famufilms.cz, který spustila jako první filmová škola v Evropě v lednu minulého roku.

Citlivý animovaný příběh o ztrátě domácího mazlíčka Deniska umřela se vedle zvláštního uznání z Berlinale může pyšnit výběrem do semifinále soutěže BAFTA (The British Academy of Film and Television Arts), uvedením na nejvýznamnějším festivalu animovaného filmu ve francouzském Annecy, kanadské Ottawě či na festivalu ve Varšavě.

V řadě uvedení mu společnost dělaly dva další výrazné animované filmy: snově znepokojivé absolventské drama na motivy Elektřina komplexu Electra Darii Kashcheevy (koprodukce Maurfilm a FAMU) a emotivní výpověď o traumatickém zážitku znásilněné ženy, anidok Přes střepy Natálie Durchánkové. Půlhodinové drama vytvořené technikou pixilace (animace živého lidského těla) Electra se společně s hraným absolventským filmem Petra Pylypčuka Osmý den (koprodukce Perfilm, FAMU a Česká televize) dostalo do Cannes do prestižní soutěže La Cinef. Vedle toho se Electra prosadila do finále BAFTA a vyhrála cenu za nejlepší krátký film na klíčovém severoamerickém festivalu v Torontu, který je považován za předzvěnu Oscarového klání. O animovaném dokumentu Přes střepy slyšela veřejnost v srpnu tohoto roku, kdy byl film vybrán do finále Studentských Oscarů. Do nejprestižnější světové soutěže studentské audiovizuální tvorby se letos dostalo celkem 26 snímků z 22 filmových škol z celého světa – mezi nimi právě jeden film z FAMU zastupující Českou republiku. Kromě mnoha uvedení získal také cenu za nejlepší studentský film na Manchester Animation Festival.

Pokud jde o Oscary, na konci listopadu byl zveřejněn seznam devadesáti filmů z celého světa, které se kvalifikovaly v kategorii krátká animace. Ze čtyř českých filmů ve výběru jsou rovnou tři z FAMU – již známá dvojice Electra a Deniska umřela a abstraktní animovaná esej Pochybnost Adely Križovenské. Pozoruhodnou festivalovou dráhu zaznamenává rovněž animovaný příběh o dospívání světýlek Světla Jitky Nemikinsové (koprodukce Analog Vision, FAMU, Film Talent Zlín), který diváci viděli na více než 90 festivalech po celém světě, včetně Tallinnu, Ottawy a Tirany.

Animovaný film Odpusť (koprodukce MAUR Film a FAMU) Alžbety Mačákové Mišejkové vyhrál v listopadu cenu za Nejlepší evropský krátký film pro děti. Ceny uděluje organizace ECFA – European Children’s Film Association, jejímž cílem je podporovat a zviditelňovat kvalitní audiovizuální tvorbu pro nejmladší diváctvo. Celkově zaznamenává tvorba z FAMU u dětských divaček a diváků nebývalé ohlasy. Byla to právě dětská porota, jež udělila na Berlinale filmu Deniska umřela zvláštní uznání. A krátký hraný film Symfonie Vojtěcha Komárka a Ondřeje Nedvěda si odvezl Zvláštní cenu z italského festivalu filmů pro dětského diváka Giffoni Film Festival, kde měl svou mezinárodní premiéru.

Výrazný úspěch letos zaznamenalo také zahraniční posluchačstvo FAMU – hraný film Mořská sůl libanonské studentky Leily Basmy (koprodukce Other Stories, FAMU, Road2Films, Stairway Films) měl premiéru na festivalu v Benátkách. O hudbu k filmu se postaral hudebník Aid Kid. Festival krátkých filmů v Jižní Americe Bogoshorts uvedl v mezinárodní soutěži film polského studenta Piotra Jasinského nazvaný MIMO, do něhož obsadil Josefa Trojana.

Krátký hraný film Anny Wowry Jsme v tom spolu obdržel cenu za nejlepší film sekce GENERATIONs na Tirana Internation Film Festival a byl uveden na festivalu  v estonském Tallinnu. Hraný film Klíčení od Ivany Vogrinc Vidali obdržel zvláštní uznání na festivalu First Crossings v Itálii v soutěži krátkých filmů a promítal se na festivalu krátkých filmů ve slovinské Lublani.

Dokument Domov od Olexiho Chubuna měl premiéru na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě v soutěži Krátká radost, která představuje výběr pozoruhodných krátkých dokumentů z celého světa. Festival každoročně věnuje velkou pozornost také experimentálním audiovizuálním dílům, v soutěžní sekci Fascinace: Exprmtnl.cz letos diváctvo vidělo Pelvic Chain od Marie-Anny Šulc a Plasma Aleše Zůbka. Třetím filmem v soutěži z FAMU byl Kamenolom od Josefa Švejdy. Zvláštní uznání v sekci Česká radost si odnesl dokument Moje nebe je horší než tvoje peklo Kateřiny Dudové.

Na prestižním festivalu kameramanské práce Camerimage v Polsku mohli diváci vidět filmy Obrazy duše a těla, jemuž dělala kameru Marcela Mencelová a režii Ondřej Hošek, a Please Rise, jehož kamery se chopil Bruno Grandino a režírovala jej Sheida Sheikhha. Ve všech případech se jedná o studentstvo FAMU.

Užší výběr na Evropskou filmovou cenu (European Film Awards) oslavila experimentální esej Montagnera Asterión (koprodukce Analog Vision a FAMU). Asterión mimo jiné nově dostal ocenění The Golden Horseman for Best Short Film (International Competition) a Youth Jury Special mention na Filmfestu Dresden. Krátkometrážní dokument Legenda bez pasoše od Maji Penčič měl mezinárodní premiéru na prestižním doclisboa v Portugalsku, z něhož si rovnou odnesl čestné uznání. Krátký film Schránky Marie-Magdaleny Kochové vidělo diváctvo na prestižním Hot Docs Canadian International Documentary Festival, kde měl film severoamerickou premiéru. Audiovizuální dokumentární esej Serpentis Sarah Lomenové vyhrála Cenu Pavla Kouteckého za nejlepší krátký dokumentární film na festivalu Elbe Dock.

Je zajímavé pozorovat, že tyto působivé výsledky nejsou výsledkem toho, že bychom jako škola vedli studující k soutěživosti anebo jim vštěpovali nutnost zviditelnění mimo školu. Je to přesně naopak. Studujícím zdůrazňujeme, že mohou klidně chybovat, že je v pořádku, když vyzkouší něco, co je podle jejich představ a ono to třeba nevyjde nebo nefunguje tak, jak si mysleli, že by mohlo – prvořadý je pedagogický proces, učení se a zároveň hledání svého vlastního způsobu vyjádření, vlastního hlasu. Zahraniční rozeznání a uznání tvorby našich studujících je úžasným, ale vlastně vedlejším efektem toho podstatného – experimentování a objevování svého stylu,říká děkanka FAMU Andrea Slováková.

Škola tento rok v rámci mentoringového programu hostí po celý zimní semestr světově uznávaného režiséra maďarského původu Bélu Tarra, který se studujícími intenzivně konzultuje jejich připravované filmy, od castingu po natáčení. Teprve před několika dny školu opustil významný ukrajinský režisér běloruského původu Sergej Loznica a v první polovině prosince fakulta přivítala kameramanku Wima Wenderse či Claire Denis, francouzskou filmařku Agnès Godard, které škola předala Zlatou medaili AMU za přínos oboru.

V minulosti FAMU již navázala spolupráci s řadou světově uznávaných tvůrců, například mexickým režisérem Carlosem Reygadasem, řeckým režisérem Yorgosem Lanthimosem, francouzskou scénáristkou Céline Sciammou, s americkým režisérem Robertem Eggersem, kameramany Rodrigem Prietem a Davidem Chambillem, animátorem Michaelëm Dudok De Witem, portugalským režisérem Pedrem Costou, francouzským režisérem Brunem Dumontem, či experimentálním režisérem Bertrandem Mandicem. Děkanka Andrea Slováková o internacionalizaci fakulty usiluje od začátku svého působení ve vedení instituce. Na konci listopadu byla Andrea Slováková vybrána jako předsedkyně Komise pro rovnost, diverzitu a inkluzi Mezinárodní asociace filmových a televizních škol CILECT, jíž je FAMU dlouhodobě členskou institucí. Slováková byla vybrána do tohoto orgánu jako jedna za dvou zástupců regionu Evropy na období dvou let a výkonný výbor ji letos v listopadu jednomyslně navrhl jako předsedkyni této komise.

MAG#art2friends