Geniální přítelkyně

Padesátá léta dvacátého století, neapolská periférie a dvě děvčátka, která si slíbí přátelství na život a na smrt. Lenù a Lila, hlavní hrdinky italského knižního bestselleru, spolu procházejí celým životem. Jejich složitý vztah je plný lásky, nenávisti, soupeření i podpory, doplňují se a ženou kupředu, stejně tak se ale dovedou zraňovat a vzájemně bolestně zrcadlit. Každá po svém se však především snaží vybojovat lepší život, vzdálený chudobě, pokrytectví a násilí prostředí, do kterého se narodily.

Autorka ke své anonymitě říká: Výraz ‚neznámý umělec‘ se mi vždycky líbil, už od dospívání. Znamená, že všechno, co vím o člověku, který vytvořil daný obraz, je dílo před mýma očima. Připadá mi to jako dobrá příležitost. Můžu se oddat od všeho oproštěnému výsledku tvorby. Nemusím se zabývat někým, kdo má zvučné nebo naopak neznámé jméno.“

Na pozadí cesty hlavních hrdinek sledujeme v propracovaném mikrosvětě obyvatel jedné čtvrti celý vývoj poválečné Itálie od chudoby k ekonomickému zázraku let šedesátých, posilování moci Camorry a její vliv, proměny postavení ženy, politické boje i dozvuky fašismu.

Režisér Marián Amsler přijal náročný úkol: „Dva ženské osudy, ve kterých se promítá historie poválečné Itálie, respektive Evropy. Abychom věděli, kde a proč jsme teď, musíme se vracet zpátky. Rodina, rod, předci, ti, kteří nás přivedli na tento svět a určili nám výchozí bod: genetika, sociální postavení, vzdělání, nemoci, jazyk, vztah ke kultuře, k světu. Inscenovat tuto kroniku druhé poloviny dvacátého století je nemožné bez zkratek a zjednodušení. Divadlo je ovšem magický prostor, kde se dá znakem, metaforou, obrazy říct víc než pouhými slovy. Proto si bereme na pomoc i řeč těla, barvy, zvuky, hudbu, fotografie. Pokoušíme se dostat na jeviště ty smíšené, extatické pocity a vjemy, které jsem zažil, když jsem poprvé vkročil do Neapole: směs strachu, řevu, troubení, smíchu, vůně jídel, teatrality, agrese, zpěvu, radosti, Maradony, vlajek, koček, skútrů… Metro hluboko pod ulicemi, úzké katakomby, neustálá hrozba zemětřesení, výhled na Vesuv, Pompeje, cesta lodí na Ischii, horké prameny v ledovém moři. Kontrasty, krása a špína, velké emoce. Tak jako Elena loví vzpomínky a vkládá je do počítače, tak je chceme předat divákům. Příběh o tom, kdo a co jsme. A jak je všechno křehké. A když si to nehlídáme, někdo nám to může ukrást. Co? Život.“

Ve dvou premiérách se vedle Lenù Niny Horákové v roli Lily alternují Beáta Kaňoková s Renátou Matějíčkovou. V inscenaci dále hrají: Petr Konáš, Tomáš Krutina, Pepa Honzík, Tomáš Milostný, Kryštof Krhovják, Adam Langer, Martin Donutil, Radek Melša / Petr Urban, Tomáš Weisser, Milan Kačmarčík, Viktor Dvořák, Stanislav Lehký, Hanuš Bor, Daniela Šišková, Sára Affašová, Táňa Malíková, Veronika Janků, Evellyn Pacoláková, Dana Batulková, Eva Salzmannová…

„Pravda je, že přítelkyně je věc stejně vzácná jako pravá láska. Slovo ‚amicizia‘, přátelství, má v italštině stejný kořen jako slovo ‚amare‘, milovat, a ne náhodou se přátelský vztah vyznačuje stejnou hloubkou, mnohotvárností, rozpory a nesoulady jako láska.“ Elena Ferantte

Vstupenky na Geniální přítelkyni je možné zakoupit na centrální pokladně Městských divadel pražských, nebo on-line na webu. Rezervace vstupenek je možná také e-mailem na rezervace@m-d-p.cz nebo na telefonním čísle 222 996 114.

TÁŇA MALÍKOVÁ

Narodila se v Novém Jičíně a mládí prožila v nedaleké Kopřivnici. Už během studií na Janáčkově konzervatoři v Ostravě, kde kromě hudebně-dramatického umění vystudovala i loutkoherectví, působila v Divadle Petra Bezruče a Divadle Jiřího Myrona. Po absolvování oboru činoherní herectví na JAMU v roce 2014 nastoupila do angažmá v brněnském HaDivadle, kde působila devět sezon až do roku 2023. Za roli Stefy v inscenaci Požár v šťastném Rakousku byla nominována do užšího výběru Ceny Thálie. Kromě působení v divadle se věnuje i televizní tvorbě. Od roku 2023 žije v Praze a je herečkou na volné noze. Hostuje v A studiu Rubín a v Divadle v Dlouhé.

MAG#art2friends