HaDivadlo v ARCHA+ uvede v pražské premiéře dvě nové inscenace

V nově koncipovaném kulturním prostoru ARCHA+ HaDivadlo v dubnu uvedlo první premiéru aktuální Sezony 49: Konec iluzí pod názvem Jenom konec světa. Drama francouzského autora Jeana-Luca Lagarce režíroval současný umělecký šéf Ivan Buraj. Sezonu 49 na jaře doplnily dva další tituly – Queer Runner (labyrint citu / ráj mysli) a Věřit v šelmy –, které společně zkoumají hlavní motivy této sezony: o jaké iluze přichází naše společnost a co dělat s iluzemi, kterých se vzdávat nechceme. Napříč sezonou se přitom HaDivadlo zabývalo francouzskými texty, queer tematikou i hranicemi lidskosti – vůči druhým, technologiím a zvířatům. Dvě nejnovější inscenace HaDivadla se nyní představí i pražskému publiku. 

Queer Runner (labyrint citu / ráj mysli) pro HaDivadlo napsal básník a režisér JQr jako celovečerní autorskou prvotinu. V barvité, queer estetikou inspirované scénografii výtvarníka Jana Matýska se rozvíjí mnohovrstevnatý příběh inspirovaný postavou Alana Turinga: britského matematika, který za války pomohl rozluštit nacistické šifry, ale byl též souzen kvůli své sexuální orientaci. Toho v inscenaci ztvárňuje Radim Chyba. V podání Magdaleny Kuntové, Jáchyma Sůry, Sary Venclovské a hostujícího Jana Lepšíka se v inscenaci jako kolektivní postava objevuje Q inspirované seriálem Star Trek, jejímž úkolem je Alana zkoušet a testovat při jeho cestě za poznáním. Postavu Sergeje (Mámení) hraje Jiří Miroslav Valůšek.

Inscenace obsahuje řadu odkazů na sci-fi a popkulturní fenomény, ale i na klasická díla literárního kánonu. „Montážní režijní přístup odkrývá tíhu rozhodování mezi svobodou a vášní, tělesnou integritou a nekonečnou touhou po poznání. Proměnlivé tempo a střídání režijních přístupů vedou publikum coby pohádkovou Alenku do říše za zrcadlem, kde se vše rovné zaobluje, křiví, zdvojuje a binarita řádu a chaosu přestává platit,“ uvádí Tomáš Kubart v recenzi pro Divadelní noviny

Poslední květnová premiéra v HaDivadle představila brněnskému publiku titul Věřit v šelmy podle stejnojmenné autobiografie francouzské antropoložky Nastassji Martin. Ta byla při výzkumu na Kamčatce napadena medvědem, přičemž útok s vážným zraněním přežila. Průběh své rekonvalescence popisuje ve svém románu, který pro HaDivadlo dramatizovala dramaturgyně Anna Prstková s režisérkou Júlií Rázusovou. Inscenace reflektuje traumatickou zkušenost a zároveň prozkoumává témata medicínské praxe a biopolitiky i rozkol mezi západní Evropou, Ruskem a divokou přírodou.

Hlavní postavu Nastassju ztvárňují dvě herečky – Magdalena Kuntová a Magdalena Straková, zatímco přítomnost medvěda i další odraz Nastassji ztvárňuje Jáchym Sůra. Simona Peková a Jiří Miroslav Valůšek v inscenaci vytváří několik epizodních postav z prostředí ruské nemocnice, rodné Francie i kamčatského kmene Evenů. Intimní atmosféru inscenace doplňuje scénická hudba Iana Mikysky a variabilní scénografie Lucie Škandíkové

Text Nastassji Martin vyniká detailní pozorností k okolnostem a vztahům, v nichž se po střetu s medvědem ocitla – mezi medvědem a streptokokem, nebo ruskou a francouzskou nemocnicí – ale také introspektivním pozorováním vztahu ke svému dětství, matce a sobě samé. Divadelní prostor umožňuje množství perspektiv, proto pro nás bylo silným impulsem právě tohle pnutí mezi představou vnitřního a vnějšího, objektivního a subjektivního. Hledali jsme společně s herečkami a herci meziprostor, ve kterém Nastassja nachází možnost zotavení skrze nejistotu,“ dodává dramaturgyně Anna Prstková.

MAG#art2friends