Hlavní program 58. MFF Karlovy Vary

„Ostře sledované jádro festivalového programu, které se již tradičně skládá ze soutěží Hlavní a Proxima, a z exkluzivní nesoutěžní sekce Zvláštní uvedení, nabídne jedinečný mix žánrů a témat vibrujících současným světem umělecké kinematografie. Provokativně revizionistická polemika s estetickými kánony dobového filmu. Vyvážený, vnímavý, ale i nevšední pohled na osud ženy od útlého do zralého věku v současné společnosti. Intenzivně bezprostřední vliv politických událostí na život jednotlivce kdekoli na světě. Tato témata se našemu dramaturgickému týmu zjevila před očima v okamžiku završení procesu výběru filmů do hlavního programu, v němž je z dvaatřiceti titulů celých patnáct debutů. Je mimořádně vzrušující, že tito talentovaní filmaři a filmařky na úsvitu svých kariér budou v karlovarském programu ‚doprovázeni‘ renomovanými tvůrci (a jejich zbrusu novými snímky) jako Mark Cousins, Oleh Sentsov, Noaz Deshe, Antonin Peretjatko, Beata Parkanová nebo Burak Çevik.“

Karel Och, umělecký ředitel MFF Karlovy Vary

Ai ni ranbou / Rude to Love / Zákoutí lásky

Režie: Yukihiro Morigaki

Japonsko, 2023, 105 min, Světová premiéra

Znepokojivé drama o manželství, které plíživě ztrácí jiskru. Momoko (Noriko Eguči) vede život řádné hospodyně. Elegantně se obléká a detailně promýšlí uspořádání bytu; usilovně se stará o manžela a neúnavně mu vyváří domácí japonská jídla. Jde o projevy lásky, nebo spíše paranoii z citové propasti, která se mezi nimi rozevírá? A kdy se usilovná péče stává obsesí? Psychologicky přesná anamnéza jednoho vychladlého vztahu, v němž se vyplavily dlouho potlačované bolesti. Film ohledávající temná zákoutí lidské frustrace a hysterie, v nichž se touha budovat proměňuje v potřebu ničit.

Banzo / Banzo / Banzo

Režie: Margarida Cardoso

Portugalsko, Francie, Nizozemsko, 2024, 127 min, Mezinárodní premiéra

Píše se rok 1907 a Alonso přijíždí na Princův ostrov, kde má za úkol vyléčit skupinu pracovníků, sužovaných záhadnou nemocí banzo, též přezdívanou jako nostalgie otroků. Ti, které postihne, ze stesku po domově propadají apatii, nemají sílu žít a umírají. Alonso postupně zjišťuje, že léčit fyzické symptomy nestačí. Musí porozumět duši těch, kteří byli vykořeněni. Dusivá atmosféra izolovaného tropického ostrova se stává pozadím příběhu z temné koloniální minulosti, v němž je lidství podrobeno zatěžkávací zkoušce. Banzo je rovněž připomínkou, že neexistuje jen jeden výklad minulosti a že za každým příběhem stojí nějaký vypravěč.

Cì xīn qiè gŭ / Pierce / Na kordy

Režie: Nelicia Low

Singapur, Tchaj-wan, Polsko, 2024, 109 min, Světová premiéra

Poté, co je Han po sedmi letech propuštěn z vězení pro mladistvé, kde si odpykával trest za zabití svého soupeře během zápasu ve sportovním šermu, se setkává se svým mladším bratrem a trvá na své nevině. Jie mu uvěří a roztržené bratrské pouto se začne zacelovat – za zády své matky se Jie pod bratrovým vedením zdokonaluje v šermu a připravuje se na kvalifikaci národního šampionátu. Zprvu energický cinkot mečů ale začínají přehlušovat tiché pochybnosti. Může být Han opravdu nevinný? Strhující atmosférický thriller Nelicie Low nabízí nervydrásající souboj mezi ideály bratrské lásky a iluzemi, jaké si projektujeme do svých blízkých.

Drie dagen vis / Three Days of Fish / Host a ryba třetího dne

Režie: Peter Hoogendoorn

Nizozemsko, Belgie, 2024, 85 min, Světová premiéra

Stejně jako každý rok přilétá otec ze slunečného Portugalska zpět do svého rodného šedého Nizozemska na třídenní návštěvu. Již tradičně během ní vyřizuje pochůzky a navštěvuje lékaře v doprovodu svého svérázného dospělého syna… Intimní snímek nahlíží do vztahu dvou mužů, kteří se jeden druhému vzdálili a při zdánlivě všedních aktivitách k sobě hledají krůček po krůčku cestu zpět. Host a ryba třetího dne je něžné drama, protkané suchým, regionu vlastním humorem a je druhým filmem nizozemského režiséra Petera Hoogendoorna. Režisérův celovečerní debut Mezi desátou a dvanáctou měl svou premiéru na filmovém festivalu v Benátkách.

Elskling / Loveable / Až na věky

Režie: Lilja Ingolfsdottir

Norsko, 2024, 101 min, Světová premiéra

Zatímco Sigmund je neustále na cestách, Marie svou kariéru kloubí s péčí o děti a domácnost. Jako mnoho jiných vztahů i ten jejich začal zamilovaností a souzněním, léta manželského soužití však přinesla neshody. Je to nakonec Sigmund, kdo požádá o rozvod, a Marie je nucena čelit svým největším obavám. Na první pohled rozvodové drama, debut scenáristky a režisérky Liljy Ingolfsdottir, je však něčím víc – mnohovrstevnatou charakterovou studií ženy, kterou krize přivede k sebepoznání. Až na věky nepřínáší příběh o hledání pravé lásky, ale naopak svěžím způsobem zkoumá současné představy o romantických vztazích, rovnosti ve vztahu i síle ženství.

Ema a smrtihlav / The Hungarian Dressmaker / Ema a smrtihlav

Režie: Iveta Grófová

Slovenská republika, Česká republika, 2024, 129 min, Světová premiéra

40. léta. Slovenský štát zažívá vzestup nacionalismu a doba nepřeje žádným menšinám. Bouřlivá nálada ve společnosti postihuje i maďarskou vdovu Mariku, která přichází o práci v arizovaném krejčovství. Kvůli sílícím protimaďarským tendencím se stahuje do ústraní, navíc i kvůli tomu, že ukrývá židovského chlapce. I přesto se ocitá v centru pozornosti hned dvou mužů: německého nacistického důstojníka i kapitána slovenské Hlinkovy gardy. Drama slovenské režisérky Ivety Grófové je adaptací stejnojmenné knihy Petra Krištúfka, která přibližuje dramatickou éru válečného Slovenska. Příběh o rozpolcené době, jež staví hrdiny před složitá dilemata, vypráví nejen slovy, ale i sugestivním vizuálním jazykem.

Mord / Our Lovely Pig Slaughter / Mord

Režie: Adam Martinec

Česká republika, Slovenská republika, 2024, 84 min, Světová premiéra

Zabijačka na staré usedlosti je pro Karla už zavedenou tradicí, na kterou se těší každý rok. Je to totiž jediná příležitost pro celou rodinu, aby se sešla, pobavila, zahašteřila a dobře najedla. Jenže tentokrát je všechno jinak. Řezník tají, že má zvlhlé náboje, děda se čerstvému vdovci Karlovi bojí říct, že tahle porážka už bude poslední, dcera Lucie zas v důsledku rozpadu manželství bojuje s depresí a vnuk Dušík raději uteče pryč, než aby čelil rodičovské hádce o tom, jestli je dost starý, aby se na porážku díval. Rozlitá čerstvá prasečí krev je pro Karla poslední kapkou… Celovečerní debut Adama Martince je podivuhodně trefnou studií české nátury, která niterným vykreslením postav i břitkým humorem evokuje vrcholná díla československé nové vlny.

Panoptikoni / Panopticon / Panoptikon

Režie: George Sikharulidze

Gruzie, Francie, Itálie, Rumunsko, 2024, 95 min, Světová premiéra

Když se otec adolescentního Sandra rozhodne, že zasvětí život Bohu a odejde do kláštera, sebere to mladému introvertovi základní životní jistoty. Opuštěný otcem i matkou, jež pracuje v zahraničí, se mladík ve snaze najít sebe sama otevírá novému přátelství s radikálním Lašou, jenž má vazby na ultrapravicové organizace, ale i zkoumání vlastní sexuality. Citlivý celovečerní debut George Sikharulidze se ptá, jak tenká je hranice mezi pozorovatelem a pozorovaným a kam směřuje současná postsovětská gruzínská společnost, jež se ocitá na pomezí náboženského konzervatismu a nacionalizace na straně jedné, a touze po nezávislosti a modernizaci na straně druhé.

Proslava / Celebration / Oslava

Režie: Bruno Anković

Chorvatsko, Katar, 2024, 86 min, Světová premiéra

Celovečerní debut Bruna Ankoviče je situován do prostředí chudé chorvatské vesnice mezi lety 1926 a 1945. Nekončící chudoba, opětovné změny státního zřízení a války prostoupily lesy a zavalily místo mlhou, zatemňující vidinu na lepší zítřky. Těžký život na vesnici zakusil i Mijo. Poté co jeho nevinnou dětskou duši obtěžkal okolní svět a nelidské příkazy, podlehl falešnému lesku pravicové ideologie. Stejnojmenná adaptace úspěšné knihy Damira Karakaše přináší nádherné scenerie rurální krajiny, ale i svědectví o krutosti všedního dne a příčiny, které z nevinných lidí dělají snadnou kořist ideologických věrozvěstů.

A Sudden Glimpse to Deeper Things / A Sudden Glimpse to Deeper Things / Náhlý záblesk hlubších věcí

Režie: Mark Cousins

Velká Británie, 2024, 88 min, Světová premiéra

Jedna z nejvýznamnějších žen britského moderního umění, malířka Wilhelmina Barns-Graham, byla nesmírně inspirativní osobností, jejíž tvorbu silně ovlivnila jedna osudová událost. V květnu roku 1949 totiž tato čelní představitelka modernistické skupiny St Ives vystoupala na vrchol švýcarského ledovce Grindelwald, což navždy proměnilo její vidění světa. Zachycení jeho tvarů, barev i samotné podstaty se pak věnovala po zbytek života. Ve svém esejistickém portétu se dokumentarista Mark Cousins nebojí otevírat komplexní témata, jako jsou gender, klima či kreativita, a přitom se mu daří odkrýt osobnost a bezbřehou imaginaci umělkyně tak pronikavě, že navozuje pocit, jako bychom viděli svět jejíma očima.

Světýlka / Tiny Lights / Světýlka

Režie: Beata Parkanová

Česká republika, Slovenská republika, 2024, 74 min, Světová premiéra

Amálce je šest let. Má ráda svou kočku, rodiče i babičku s dědou. Je léto a vše, co by si holčička přála, je, aby den proběhl tak, jak má. Jenže něco je dnes jinak. Rodiče se zavírají v pokoji a hlasy pronikající dveřmi jsou podezřele zvýšené. Něco se děje, ale Amálka neví co. Snímek Světýlka v bravurně kreativní režii Beaty Parkanové sleduje rozpad rodiny dětskou optikou. Klíčovou dírkou, uchem přitisknutým na dveře, očima, které jsou ve výšce pasu dospělých. Každý den jednou končí a tento se stává pro Amálku zlomovým. Usíná zraněná, ale o něco dospělejší.

Xoftex / Xoftex / Xoftex

Režie: Noaz Deshe

Německo, Francie, 2024, 95 min, Světová premiéra

Xoftex je uprchlický tábor kdesi v Řecku, kde syrští a palestinští uprchlíci čekají na vytoužený azyl. Přestávky mezi jednáními s imigračním úřadem si Nasser a jeho přátelé krátí natáčením satirických skečů a přípravami na natáčení zombie hororu. Jenže realita tábora může horor připomínat sama o sobě. Napětí mezi jeho obyvateli stoupá a každý další konflikt jako by ubral jednu cihlu ze zdi, která odděluje realitu a sen, nebo chcete-li, noční můru. Útržky skutečnosti, humor i nepředstavitelné utrpení lidí, kteří riskují život, aby opustili vlastní zemi, se slévají do explozivní, místy surrealistické podívané, jež vyzývá diváka, aby se jí nechal unést a nahlédl do života imigrantů tak, jak se mu nikdy dříve nepoštěstilo.

MAG#art2friends