Jak lze na divadelní jeviště přenést své rodinné vztahy?

Jak lze na divadelní jeviště přenést své rodinné vztahy? To se brněnskému publiku pokusí představit mezinárodní performativní projekt Olgy Ciężkowske a Adama Draguně z varšavského divadla Komuna. Hostování v HaDivadle se uskuteční v pátek 16. února od 19.30. 

Experimentální dokumentární inscenace Last Time My Parents Were in the Komuna Warszawa zapojuje vlastní rodiče režisérského dua bez předchozích hereckých zkušeností. Na jevišti tak stanou ne-herci, kteří odehrají příběh toho, jak naposledy stanuli v divadle Komuna, v němž projekt vznikl. Inscenace přitom tematizuje rodinné vztahy, mezilidskou důvěru a rodičovskou lásku, která může být občas tvrdá. Zároveň jde o multimediální scénický experiment propojující divadlo s dokumentárním filmem.

Za inscenací stojí mladé režijní duo pohybující se mezi Polskem, Slovenskem a Českem. Režisérka Olga Ciężkowska je absolventkou filozofie a kulturních studií a v současné době studuje divadelní režii v Krakově. V minulosti spolupracovala na řadě projektů přenášejících divadelní zážitek do online prostředí. Kromě divadla se věnuje i filmové tvorbě. Slovák Adam Dragun je divadelní režisér, dramatik a student Filozofické fakulty Karlovy univerzity. Má zkušenosti s filmovou i divadelní tvorbou, mimo jiné například v pražském Alfredu ve dvoře. Kromě toho je členem synthpunkového hudebního dua Berlin Manson, které se v roce 2022 stalo Objevem roku na Radio_Head Awards. 

Divadelní projekt vznikl v divadle Komuna Warszawa založeném v roce 1989 jako útočiště pro uměleckou tvorbu anarchistické a protisystémové komunity. Již od počátku svého vzniku se věnuje experimentální divadelní tvorbě a performance a tematizuje lidskoprávní a environmentální problémy. Ve svých projektech přitom varšavská Komuna ukazuje, jak blízko má kultura k politickému aktivismu. 

Inscenace Last Time My Parents Were in the Komuna Warszawa bude v Brně uvedena vůbec poprvé. Polský kritik Przemek Gulda ji označuje za „[…] překvapivý příběh o rodinných vztazích, konverzaci a vzájemné důvěře. Mladá režisérka vytváří představení se svými rodiči, kteří nemají žádné předchozí profesionální jevištní zkušenosti. Několik měsíců rozhovorů vyústilo v hodiny nahraných rozhovorů, z nichž některé jsou použity ve hře. Vyzařuje z nich něha, empatie a prostě láska.“

Představení se odehraje v polštině a slovenštině se slovenskými titulky. Představení tohoto projektu se uskuteční na základě pozvání brněnských divadelníků, kteří ve svých prostorách uvádí hostující soubory pouze v mimořádných případech a v duchu celkové dramaturgie aktuální sezony. „HaDivadlo dlouhodobě podporuje mladé divadelní tvůrce a ve své letošní Sezoně 49: Konec iluzí zkoumá mimo jiné podobné téma rodinných vztahů v inscenaci Jenom konec světa v režii Ivana Buraje,“ dodává za PR HaDivadla Tereza Teerink Turzíková.

MAG#art2friends