Mezinárodní festival mladých tvůrců NOVÁ KOMEDIE

„To je motto letošního ročníku mezinárodního festivalu mladých tvůrců Nová komedie. Zároveň vyjadřuje rozpoložení dnešního člověka, jenž se ve světě válečných konfliktů, environmentální krize, osobních vyhoření a sílící chudoby cítí ohrožen, či dokonce ztracen. Jenže musí tvořit a být aktivní. Chce-li si udržet identitu, nesmí se bát revoluce. Ve střední Evropě ještě stále máme demokracii a svobodu, i když se ji mnozí politici a političky snaží ‚regulovat‘, přesto umělci, které jsme pozvali na festival, stále mohou svobodně vyprávět o světě a vy se v dubnu na jejich tvorbu můžete přijít podívat do Komedie,“ říká Lenka Dombrovská, programová kurátorka divadla Komedie.

Revoluce a Den opričníka vypráví o Rusku včera a dnes, o tom, že se nemění, jak ostatně ukázala i nedávná smrt opozičního politika Alexeje Navalného v sibiřské trestanecké kolonii. Zlo a teror zkrátka v Rusku zůstávají. Inscenace z Německa a Slovenska vznikly podle próz běloruského spisovatele Viktora Martinoviče a ruského autora Vladimira Sorokina a režiséři Philipp Arnold a David Vyhnánek v nich vystihují mefistofelské mocenské aparáty, které znásilňují mocí – sledují, manipulují, vydírají, ponižují a zabíjejí.

Élektra je maďarsko-rumunská inscenace, která vznikla podle hry starořeckého politika a dramatika Sofokla. Je to jevištní báseň Botonda Nagyho se silnou vizuální a hudební složkou zobrazující rodinu s patologickými vztahy. Což se od zrození lidstva také příliš nemění, ale někdy přichází revoluce – či rebelie – osobní.

S večerem přichází tíseň vypráví o tomtéž, o členech jedné rodiny, kteří žijí vedle sebe, ale ne spolu, o depresi a cizotě. Opět se ale povedlo polské režisérce Małgorzatě Wdowik na základě románu nebinárního spisovatelstva Marieke Lucas Rijneveld vytvořit inscenaci s něžnou poetikou, jež činí temný příběh snesitelnějším. Jeviště je zahaleno mrazivě třpytivým i heboučkým popraškem sněhu, ze kterého ční socha výtvarníka Jana Bazsaka, a valí se přes něj rozličná světelná záře. Právě tato scénografie Bazsaka a Aleksandra Prowalińského byla nedávno oceněna na prestižním polském festivalu Božská komedie.

Texty k inscenacím Převozníci a Amatéři napsala slovenská dramatička Lenka Garajová a vypovídají především o pocitech a touhách mladé generace, vyprávějí o konci, který není absolutní, a o „bezstarostné“ budoucnosti, kdy se lidé stanou domácími mazlíčky umělé inteligence. Budou se odehrávat v komorních prostorech – v netypicky upraveném divadelním foyer a druhá v intimním uspořádání, kde budou herci i diváci usazeni na jevišti. Obě slovenské inscenace režiséra Šimona Ferstla jsou s živou hudbou Martina ISO Krajčíra, jehož tvorba osciluje na pomezí elektronické a kytarové muziky.

Hned první festivalový den se dětští diváci mohou v divadelním lexikonu Jakuba Maksymova A jako Antarktida stát průvodci a najít touhu poznávat svět a uvědomit si křehkost rovnováhy mezi člověkem a přírodou. Nebudou chybět tučňáci a iglú.

Divadelní pole tradičně rozšíří koncerty písničkářů Kvietah a Člověka krve a výstava Scénické krajiny malířky Jitky Mikoláškové a sochařky Sáry Svobodové. V letošním ročníku nás čeká také programová novinka, a to večer slam poetry, kde vystoupí Karin Bílíková, Dr. Filipitch a Anatol Svahilec.

MAG#art2friends