Není důležité jen nechat si narůst knír, zásadní je prevence

Limitovaná edice nealko piva Proovan – Proud in Movember podpoří osvětovou kampaň

Listopad tradičně patří aktivitám spojeným s celosvětovou osvětovou kampaní Movember. Nepřehlédnutelný knír, symbol kampaně, mimo jiné ozdobí také etiketu limitované edice nealko piva Proovan – Proud in Movember.   Plzeňský experimentální pivovar Proud z každého půllitru nealko piva Proovan prodaného v listopadu (včetně čepovaného) věnuje 5 Kč Nadačnímu fondu Muži proti rakovině, který v České republice osvětovou kampaň Movember realizuje.

Movember se zaměřuje především na prevenci typicky mužských onemocnění, kterými jsou rakovina prostaty a varlat. Cílem je zvýšení povědomí o těchto nemocech a o potřebě včasné detekce. „Není důležité jen nechat si narůst knír, zásadní je prevence!“ shodují se Michal Škoda, ředitel pivovaru Proud, a Jiří Hofreitr, koordinátor Nadačního fondu Muži proti rakovině a kampaně Movember v ČR, na úvod následujícího rozhovoru.

Michal Škoda – ředitel pivovaru Proud

Kdy jste poprvé zaznamenal kampaň Movember?

Já osobně jsem kampaň Movember poprvé zaznamenal v roce 2013. Tehdy jsem byl necelý rok na stáži v Plzeňském Prazdroji, aktivní v mnoha směrech a založil jsem tým Knírači z Prazdroje. Z něj se vloni stal tým Proud in Movember, kterému se podařilo vybranou částkou zařadit na skvělé 9. místo mezi týmy z celé republiky. Věříme, že neméně úspěšní budeme také letos.

Preventivní vyšetření a včasná diagnóza dokáží eliminovat předčasná a zbytečná úmrtí na rakovinu prostaty či varlat!  Kontakty na spolupracující pracoviště najdete zde: https://objednejse.muziprotirakovine.cz/mapa-lekaru

Spolupráce Proudu s Movemberem pokračuje už druhým rokem, čím vás právě tohle téma oslovilo? 

Zaměření kampaně se nám velice líbí, cílem je samozřejmě fundraising a shánění peněz na výzkum a různé podpůrné aktivity. Ale za nás je důležitá hlavně pravidelná prevence i ve formě samovyšetření, a to je asi hlavní idea, kterou chceme pomáhat šířit. Navíc jedním z hlavních témat letošní kampaně bude mimo osvěty i blížící se spuštění plošného screeningu, po kterém organizátoři Movemberu dlouhodobě volali, a to nám přijde jako výborná zpráva, o které by se mělo co nejvíce vědět.

Kdy a kde bude v prodeji Proud in Movember?

Lahve s limitovanou etiketou s knírkem máme připravené k distribuci všem našim partnerům a spolupráci nabízíme i dalším firmám. Jsme schopní například zavézt lahve na Movember setkání a různé pracovní akce. Důležité je, že výtěžek 5 Kč půjde Nadačnímu fondu Muži proti rakovině z každého půllitru nealko piva Proovan prodaného v listopadu – včetně čepovaného. Nealkoholické pivo Proovan inspirované stylem IPA je druhým nejprodávanějším pivem z naší stálé nabídky. Zákazníci oceňují jeho příjemnou vůni po chmelu a lehkou sladovou chuť. Limitovaný Proud in Movember bude dostupný v našem e-shopu a na Rohlík.cz.

Jiří Hofreitr – Nadační fond Muži proti rakovině

Osvětová kampaň Movember, na kterou má v ČR licenci Nadační fond Muži proti rakovině, má původ v Austrálii. Můžete připomenout, jak se k nám dostala?

Ano, Movember vznikl v Austrálii jako recesistická akce pár nadšenců. Dnes už je aktivně zapojených 21 zemí po celém světě. Z našich sousedů chybí například Slovensko, ale tamní skupiny i jednotlivci se zapojují prostřednictvím české stránky. Upozorňovat na problémy rakoviny varlat a prostaty je nutné neustále a Nadační fond Muži proti rakovině se snaží nutnost prevence komunikovat kontinuálně po celý rok, ale listopadový Movember je samozřejmě největší akcí. 

Já osobně jsem se zapojil do Movemberu v roce 2009, kdy jsem byl kapitánem týmu v tehdejším zaměstnání. Po deseti letech jsem se rozhodl věnovat Nadačnímu fondu Muži proti rakovině naplno a těší mě, jaké máme výsledky a ohlasy. Zároveň nás pořád čeká hodně práce a potenciál šířit osvětu je takřka nevyčerpatelný. Ale smysl to určitě má.

Schéma, jak se k nám muži připojují, je vlastně stále podobné. Nejdřív je tam cítit lehká recese, zábava, možná zvědavost spojená s knírem coby symbolem Movemberu a samozřejmě i možnost nezištně pomáhat. S tím se ale zároveň dostaví i podtext, který za tím je. Pravidelní účastnící navíc s každým rokem stárnou, a i ti mladí si na základě příběhů z okolí uvědomují, že se jich téma rakoviny bezprostředně týká.

Jak se do kampaně mohou muži a také ženy zapojit? 

Ač se to na první pohled nezdá, ženy jsou v mužské prevenci velmi zásadním elementem. Často své partnery objednávají k lékaři, dodávají jim podporu, pomáhají jim překonávat stud. Ženy jsou pro muže i vzorem – například v prevenci rakoviny prsu a rakoviny děložního čípku jsou mnohem důslednější. Ženy jsou pevnou součástí jednotlivých Movember týmů, které po celé republice pravidelně spontánně vznikají po registraci na stránce Movember.com. Navíc nezřídka se stává, že i jednotlivé mužské týmy vedou. Pokud se z nějakého důvodu nemohou registrovat a vytvořit si vlastní tým, mohou pomoci i jinak. Klidně i tak, že během letošního listopadu budou pít Proovan, protože každá pomoc se počítá.

Jak došlo k vaší spolupráci s pivovarem Proud? 

Jeden ze zaměstnanců Proudu se mnou dříve spolupracoval v jiné firmě a s Michalem nás seznámil. My jsme se většinou podobným spolupracím vyhýbali, protože se nechceme spojovat s alkoholem. Přece jen mluvíme o zdraví a prevenci a k tomu alkohol nepatří. U pivovaru Proud se nám líbila myšlenka spojení s nealko pivem, poté zbývalo jen domluvit detaily. A zároveň je to pivo chuťově unikátní.

Pivovar Proud z každého půllitru prodaného nealko piva Proovan věnuje 5 Kč Nadačnímu fondu Muži proti rakovině – víte, kam konkrétně peníze půjdou?

Jako nadační fond vyhlašujeme každoročně grantové řízení, do kterého se může přihlásit jakékoliv urologické nebo uroonkologické pracoviště z celé republiky. My pak následně pomáháme s přístrojovým vybavením. Zároveň se věnujeme medicínskému i psychologickému poradenství, vydáváme publikace pro pacienty a jejich rodinné příslušníky, podporujeme výzkum i stáže mladých lékařů.

V rámci prevence se dlouhodobě snažíme zacílit a informovat obě ohrožené skupiny, mezi kterými je víceméně generační rozdíl, a jeden měsíc v roce na to bohužel nestačí. Pořád věřím, že se nám to jednou podaří zlomit. Každopádně v rámci rakoviny varlat je pravidelné samovyšetření jediná cesta, stejně jako pravidelné prohlídky v rámci prevence rakoviny prostaty. Důležité je se nebát a v případě jakéhokoliv podezření zajít k lékaři, protože čas hraje vždy zásadní roli.

11.11. 2023 od 21:00 Movember party: Legendární kníratý večírek na podporu mužského zdraví po letech opět v Plzni. Přijďte se bavit a podpořte boj s rakovinou prostaty a varlat. Kníru zdar a světu knír! #Movember2023

O pivovaru Proud

První várka piva byla v plzeňském experimentálním pivovaru Proud uvařena 29. 9. 2020. Do konce roku 2022 Proud uvedl na trh přes 30 různých piv. Základní portfolio tvoří: TheMže – English Pale Ale 10, Ventill – ležák 11, Soutock – žitná IPA 13, Cotel – Stout 14, Veer – West Coast IPA 14 a nealkoholické pivo Proovan. Sortiment doplňují sezónní speciály, limitované edice piv či oblíbená řada Barrel Aged (piva stařená v dubových sudech po whisky či víně). Mezi oceněními z prestižních pivovarských soutěží, která Proud získal, je například 2. a 3. místo v kategorii speciály – svrchně kvašená piva v soutěži Zlatý pohár Special Pivex 2023. Piva z Proudu jsou v prodeji v eshopu, na Rohlík.cz a Košík.cz, ve vybraných prodejnách Albert v Plzni, Praze a Brně, v pivotékách a ochutnávkových pivnicích po celé republice i na akcích či festivalech. Aktuální informace na webu pivovaru v sekci Kam na pivo.

Proud sídlí v Plzni, v bývalé elektrárně na soutoku řek Mže a Radbuzy. Pivovar je součástí Plzeňského Prazdroje, ovšem v nejvyšší možné míře působí samostatně a nezávisle. Návštěvníkům je přístupný v rámci komentovaných prohlídek spojených s ochutnávkou.

Nadační fond MUŽI PROTI RAKOVINĚ dlouhodobě usiluje o změnu pohledu na mužské zdraví. Řadu let se aktivně věnuje osvětě a prevenci na poli typicky mužských forem rakoviny, jakými jsou rakovina prostaty a varlat. NF MPR je držitelem licence Movember pro Českou republiku a zároveň i organizátorem každoroční osvětové listopadové kampaně. Pro pacienty a jejich rodinné příslušníky vydává zdarma informační brožury, provozuje anonymní online poradnu, podporuje výzkum, stáže mladých lékařů a finančně pomáhá s přístrojovým vybavením onkourologických pracovišť po celé republice. Nadační fond MUŽI PROTI RAKOVINĚ je partnerem České urologické společnosti ČSL JEP, nejvyššího orgánu v oblasti urologie v ČR.

MAG#art2friends