Případ, který otřásl světem

Marco Bellocchio se řadí mezi matadory italské kinematografie, který se svými snímky pravidelně slaví úspěch na světových festivalech a jeho novinka Papežův zákon není výjimkou. Film si vysloužil na loňském Filmovém festivalu v Cannes dlouhé a po právu zasloužené ovace. Napínavé zobrazení děsivého útlaku církve se těší nadšeným recenzím, kritici z deníku Guardian „při jeho sledování doslova lapali po dechu.“ Historický snímek se představí pod hlavičkou distribuční společnosti Aerofilms již 18. dubna.

Jedné temné noci v Bologni roku 1858 vtrhla do domu Mortarových, místních židovských obyvatel, papežská garda a unesla jim šestiletého syna Edgarda.

Chlapec byl údajně potají pokřtěn a jeho život tak náleží církvi. Co může obyčejná rodina zmoci proti mocné instituci? Letitý boj rodiny Mortarových o právo na výchovu vlastního syna obletěl noviny po celém světě a znepokojil i samotné členy katolické církve. Přesto se však jedná pouze o jeden z mnoha případů tehdejší snahy zmírající církve upevnit svou moc, v němž vidí Bellocchio analogie i na dnešní dění.

Příběh únosu malého židovského chlapce mě hluboce zaujal především proto, že mi umožnil zobrazit zločin spáchaný ve jménu absolutní pravdy,“ vysvětluje čtyřiaosmdesátiletý tvůrce. „Fascinovalo mě, že si papež Pius IX. myslel, že může svévolně potlačit život jednotlivce, ba dítěte, které kvůli svému věku nemá sílu k odporu,“ dodává italský režisér k démonické figuře jednoho z nejméně populárních papežů historie.

Byl to zoufalý, a tudíž nesmírně násilný pokus skomírající autority vzepřít se zhroucení, a dokonce přejít do protiútoku. Podobně se k těmto činům uchylují i upadající totalitní režimy,“ popisuje Bellocchio utlačovatelské taktiky, které však mohou být děsivě aktuální i dnes. O nekalých církevních praktikách se budou moci diváci přesvědčit v kinech po celé republice již 18. dubna.

MAG#art2friends