Přišla v noci a dostala nejvíc nominací

Nominace na Ceny české filmové kritiky si vysloužilo celkem osmnáct děl – od krátkých filmů přes televizní seriály až po celovečerní snímky. Nejvíc šancí na zisk cen má hororově laděná komedie Přišla v noci. Následují ji rodinný animovaný snímek Tonda, Slávka a kouzelné světlo a výpravné historické drama Úsvit. Všechny tři snímky se také utkají o hlavní cenu pro nejlepší film. Vítězové a vítězky budou oznámeni v sobotu 3. února 2024 v pražském Divadle Archa.

Přišla v noci je společným režijním dílem Tomáše Pavlíčka, oceněného v minulosti už Cenou české filmové kritiky za scénář filmu Chata na prodej, a celovečerně debutujícího Jana Vejnara. Vypráví o svérázné šedesátnici Valerii, která vtrhne do života svého syna a jeho přítelkyně. Hororově stylizovaná komedie vznikla v nízkorozpočtových podmínkách a čeští kritici a kritičky výsledek ocenili nominacemi za scénář, režii a film, stejně jako za herecké výkony Simony Pekové a Jiřího Rendla.

Tonda, Slávka a kouzelné světlo je loutkový snímek o Tondovi, jehož tělo svítí, jeho rodičích a kamarádce Slávce, která se přistěhuje do jeho podivuhodného domu. Filip Pošivač se může stát autorem filmu roku i nejlepším režisérem, ale také držitelem ceny za audiovizuální počin, a to díky vizuálnímu řešení snímku, či objevem roku. V této kategorii mu konkurují Denis Šafařík, autor povídkového filmu z jednoho domu O malých věcech, a Albert Hospodářský, který natočil Brutální vedro.

Česká kritika nominacemi vyzdvihla také výpravné historické drama Úsvit v režii Matěje Chlupáčka. Snímek se odehrává v baťovském městě Svit pod Vysokými Tatrami ve 30. letech minulého století, promlouvá však o některých z problémů současnosti. V jeho jádru stojí téma přijímání jinakosti reprezentované intersexualitou. Úsvit posbíral nominace za nejlepší film, režii, scénář Mira Šifry a herecký výkon Elišky Křenkové.

V hereckých kategoriích vynikl kromě Přišla v noci také snímek Tancuj Matyldo, za který je nominovaný Karel Roden i Regina Rázlová. Představili se v rolích syna, profesí exekutora, a matky se zhoršující se Alzheimerovou chorobou. David Prachař zastoupil svým výkonem loňskou adaptaci románu Jáchyma Topola Citlivý člověk.

Z dokumentárních filmů vloni členky a členy Sdružení české filmové kritiky nejvíc zaujali Návštěvníci Veroniky Liškové, odehrávající se na Špicberkách, Velké nic, ve kterém Vít Klusák a Marika Pecháčková mapovali covidovou pandemii v Česku, a Světloplachost Ivana Ostrochovského a Pavola Pekarčíka. Slovenští tvůrci ji natočili v české koprodukci s dětmi v ukrajinském Charkově během ruské invaze.

Zajímavostí letošního ročníku je také fakt, že v kategorii Audiovizuální počin si dvěma nominacemi konkurují tvůrci science fiction Bod obnovy. Za vizuální efekty hlasující vyzdvihli šéfa Magiclabu Michala Křečka a za scénografii Ondřeje Lipenského.

Krátkému filmu letos jasně dominuje animace. Dynamická Electra Darii Kashcheevy vypráví příběh Elektřina komplexu, emotivní Deniska umřela Philippa Kastnera vzpomíná na vztah k milovanému psu a Přes střepy režisérky Natálie Durchánkové je animovaným dokumentem o překonání traumatu ze sexuálního násilí.

V kategorii Mimo kino, oceňující televizní, online a jiné počiny neuvedené primárně v kinodistribuci, bodovala tvorba České televize se seriály Dobré ráno, Brno! Jana Prušinovského a Volha Jana Pachla. Online kultura a rizika s ní spojená jsou hlavním tématem minisérie #annaismissing režiséra Pavla Soukupa a scenáristky Lucie Kryzové, která patří do programu VOD Voyo.

Ceny české filmové kritiky organizuje Sdružení české filmové kritiky za podpory hlavních partnerů, kterými jsou innogy, Česká televize, Státní fond kinematografie a Ministerstvo kultury.  Dalšími partnery Cen ČFK jsou Divadlo Archa, Champagneria a mowshe. Výsledky hlasování a rozhodování jednotlivých kritiků a kritiček budou veřejně dostupné na webu www.filmovakritika.cz, který nabízí přehled vydaných recenzí, rozhovorů, premiérovaných filmů a další informace.

Nejlepší film

Přišla v noci – Eva Pavlíčková, Pavel Vácha, Tomáš Pavlíček, Jan Vejnar, Šimon Dvořáček

Tonda, Slávka a kouzelné světlo – Jakub Viktorín, Pavla Janoušková Kubečková

Úsvit – Maja Hamplová, Matěj Chlupáček

Nejlepší dokument

Návštěvníci – Veronika Lišková

Světloplachost – Ivan Ostrochovský, Pavol Pekarčík

Velké nic – Vít Klusák, Marika Pecháčková

Nejlepší režie

Přišla v noci – Jan Vejnar, Tomáš Pavlíček

Tonda, Slávka a kouzelné světlo – Filip Pošivač

Úsvit – Matěj Chlupáček

Nejlepší scénář

Němá tajemství – Alice Nellis

Přišla v noci – Tomáš Pavlíček, Jan Vejnar

Úsvit – Miro Šifra

Nejlepší herec

Citlivý člověk – David Prachař

Přišla v noci – Jiří Rendl

Tancuj Matyldo – Karel Roden

Nejlepší herečka

Přišla v noci – Simona Peková

Tancuj Matyldo – Regina Rázlová

Úsvit – Eliška Křenková

Audiovizuální počin

Bod obnovy, scénografie– Ondřej Lipenský

Bod obnovy, vizuální efekty – Michal Křeček

Tonda, Slávka a kouzelné světlo, výtvarné řešení – Filip Pošivač

Cena innogy pro objev roku

Albert Hospodářský – Brutální vedro

Filip Pošivač – Tonda, Slávka a kouzelné světlo

Denis Šafařík – O malých věcech

Mimo kino

#annaismissing – Pavel Soukup, Lucie Kryzová

Dobré ráno, Brno! – Jan Prušinovský

Volha – Jan Pachl

Nejlepší krátký film

Deniska umřela – Philippe Kastner

Electra – Daria Kashcheeva

Přes střepy – Natálie Durchánková

MAG#art2friends