Prostory kina Světozor rozjasní výrazná neonová instalace

Současné vedení kina se rozhodlo léty opotřebenou fotografii oživit a zakomponovat ji do zářivé, odvážné a o něco méně záhadné umělecké instalace Andrea 2.0. „Propojením fotografie Tarase Kuščynského s neonovou instalací spojujeme dva světy, které chceme Světozoru v jeho dalších dekádách dopřát. Původní s progresivním, tradiční s odvážným,“  doplňuje ředitel kina Julián Naglmüller.

Zpracování nového díla se ujal vizuální umělec Michal Cimala, který studoval na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v ateliéru Kovu a šperku. Po škole se začal věnovat mnoha oblastem výtvarného umění: malbě, sochařství i navrhování interiérů. Právě díky jeho širokému rozhledu se vedení kina rozhodlo pro navržení instalace umělce oslovit. „Cílem bylo zrestaurovat fotografii Tarase Kuščynského, kterou jsme chtěli pojmout v moderním a lehce odvážném pojetí. Michal Cimala má ke Světozoru letité vazby a díky jeho portfoliu práce s neonem jsme se rozhodli pro instalaci oslovit právě jeho. S Michalem jsme celý tvůrčí proces intenzivně řešili od první myšlenky až po konečnou realizaci a výsledkem je unikátní dílo, které spojuje historické kořeny Světozoru společně s moderním a progresivním pojetím provozu kina,“ popisuje záměr ředitel.

Současně Světozor hostí výstavu „František Vláčil 100“ ve spolupráci se sbírkou Terryho ponožky. Výstava k 100. výročí od narození významného českého režiséra a scénáristy Františka Vláčila strhne pozornost hned u vstupu do kina. Návštěvnictvo si může prohlédnout velkoformátové i menší plakáty z Vláčilových filmů, fotografie a texty přibližující dílo tohoto filmového velikána. Kurátorem výstavy je Pavel Rajčan.

„František Vláčil se během více než 30 let režisérské dráhy etabloval na tvůrce se svébytným autorským stylem založeným na co největším využití obrazu a zvuku, pro nějž začal být časem označován jako „básník filmu“. Svou tvorbou stabilně převyšoval dobový standard tuzemské kinematografie a několikrát se dotkl hranic filmařské geniality,“ píše v publikaci František Vláčil: Život a dílo odborník Petr Gajdošík.

Pražské kino Světozor je třísálové artové kino sídlící ve stejnojmenné pasáži v samém srdci Prahy. Provoz kina v současné podobě byl zahájen v roce 2004. Součástí prostoru kina je i sbírka Terryho ponožky. Za sebou má více než 200 výstav po celém světě a stará se o databázi přibližně 20 000 autorských výtvarných plakátů. Svou činnost sbírka zahájila v listopadu roku 2005, kdy ji slavnostně otevřel režisér Terry Gilliam. Za 19 let činnosti se z Terryho ponožek stala nejen největší online databáze filmových plakátů, ale také jeden z největších prodejců v ČR.

MAG#art2friends