Ridley Scott o Napoleonovi

Fascinující život Napoleona Bonaparta, jednoho z největších vojevůdců všech dob, je neutuchajícím zdrojem kritiky i obdivu vědců, politiků i jeho vlastních poddaných. Jak jeho vzestup k moci, tak jeho drsná a strategická vojenská tažení jsou nechvalně proslulá po celém světě a ovlivnila řadu významných osobností následujících generací, od Winstona Churchilla po Friedricha Nietzscheho.

Napoleonovy úspěchy na bitevním poli se staly legendárními. Byl to nelítostný vojevůdce, ve své domovině považován za tyrana, ale také za osvoboditele, který neměl vznešený původ a jako jeden z prvních v historii ukázal, že nadáním vést druhé může být obdarován příslušník jakékoliv společenské vrstvy. Jeho taktická genialita a pověstná nemilosrdnost byly tak silné, že svět potřeboval sedm různých koalic evropských mocností, aby ho dokázal porazit. Mimo bitevní pole však jeho život ve stejné míře jako jakákoliv bitva definovala jeho posedlost Josefínou – jeho milenkou, manželkou a císařovnou.

Režisér Ridley Scott (Gladiátor, Thelma a Louisa, Černý jestřáb sestřelen), nominovaný na Oscara, chtěl tento příběh přenést na filmová plátna už řadu let. Plánoval se zaměřit na bleskový vzestup tohoto vojenského génia a poukázat na jeho dualitu a psychologii v rozsahu, s jakým se může pokusit pracovat jen málokterý filmař. „Mám v oblibě historická dramata, protože historie je neuvěřitelně zajímavá,“ prohlašuje. „Napoleonův příběh představuje počátek moderních dějin. Změnil svět a definoval zcela nová pravidla toho, jak funguje.“

Napoleon byl z pohledu filmového tvůrce mimořádně fascinující postavou, protože byl stejně jako mnozí z nás ovládán svými pocity a emocemi. „Byl to neuvěřitelný stratég, úžasný, intuitivní, a nemilosrdný politik. Fascinovalo mě, jak může být někdo takový – zatímco táhne na Moskvu – posedlý tím, co mezitím dělá jeho žena v Paříži.“

Scottova fascinace tímto vojevůdcem a jeho dobou zasahuje až do jeho režisérských počátků. Jeho první film, snímek Soupeři, se odehrává v napoleonské éře. Režisér říká, že právě v případě tohoto filmu na vlastní kůži poznal, jak a proč diváky historické příběhy oslovují. „Historie je velmi zajímavá, protože se nikdy nejsme schopni poučit ze všech svých chyb,“ soudí. Tímto způsobem, říká Scott, je historický film, zaměřující se na události dvě stě let staré, zprostředkované očima jeho tvůrce, stává relevantním i pro dnešní dobu.

A Scott jako filmový tvůrce z vlastní zkušenosti ví, že na svých bedrech nese odpovědnost jak vůči historickým událostem, tak vůči umění. Vytváří emoce z témat, která před diváky na plátně ožívají. „Asi rok poté, co jsem dotočil Gladiátora, jsem dostal dopis od hlavního přednášejícího na jedné z velkých univerzit,“ popisuje Scott. „Psal mi v něm, že by mi chtěl poděkovat za to, že se mi podařilo vzkřísit svět Římské říše. Jeho studenti se podle něj díky mému filmu pro toto téma bezmezně nadchli.“ Scott přirovnává natáčení historického filmu k „matematické rovnici – buď se mohlo stát to, nebo ono. K čemu došlo, to zjistíte v rámci studia podkladů, a následně se rozhodnete, jak to pojmout.“

Scott také říká, že ho stejně jako možnost prozkoumat Napoleonovu psychiku zaujala i možnost natáčení velkolepých bitev. „Myslím, že jedním z důvodů, proč jsou lidé Napoleonem stále fascinováni, je to, že byl tak komplikovaný,“ říká. „Neexistuje jednoduchý způsob, jak jeho život charakterizovat. Můžete si přečíst jeho životopis a dozvědět se, jaké byly jeho životní osudy, ale mě jako filmaře zajímá jeho charakter – možnost zajít za hranice historie a proniknout do jeho mysli.“

Kromě toho, že se Scott při práci na filmu znovu shledal s celou řadou vedoucích nejrůznějších produkčních oddělení, se v tomto filmu setkává znovu také s Joaquinem Phoenixem, který si v minulosti pod jeho režijním vedením zahrál roli Commoda ve filmu Gladiátor. Ridleymu se po zhlédnutí Joaquinova výkonu ve filmu Joker, který mu vynesl Oscara, vybavila jejich spolupráce na Gladiátorovi a bylo mu jasné, že se pro roli slavného císaře skvěle hodí: „Viděl jsem ho a všechno se mi znovu vybavilo – to, jak jsme společně pracovali na Gladiátorovi a jakou cestu s tou postavou prošel, a pomyslel jsem si, že jsem našel svého Napoleona.“

Pro Scotta bylo opětovné setkání s Phoenixem poprvé od jejich vzájemné spolupráce na snímku Gladiátor nesmírným potěšením. „Je to jediný herec, se kterým si celé týdny před natáčením jen tak povídám a dohadujeme se u mě v pracovně o aspektech dané postavy. Ve finále máme oba ve všem naprosto jasno,“ říká Scott. „Má na mě dobrý vliv, protože mi nedovolí ani na vteřinu v ničem polevit, a já mám pro změnu dobrý vliv na něj, protože ho držím na uzdě. Fyzicky se pro tu roli ideálně hodí – některé rysy jeho obličeje se nápadně podobají těm Napoleonovým.“

Poté, co Phoenix přijal nabídku na tuto roli, bylo nutné najít herečku, která by se hodila pro ztvárnění houževnaté a ctižádostivé Josefíny. Scott říká, že při obsazování záleží na intuici. „Když si myslíte, že daná role vyžaduje někoho vysokého a tmavovlasého, a pak do místnosti vejde někdo malý a blonďatý, řeknete si, že to je zajímavá možnost. Musíte být otevření jiným možnostem. Vanessa [Kirby] zahrála svou roli velice sebejistě a smyslně, ale se skvělou dávkou humoru. Má výtečný smysl pro humor a velmi intuitivní smysl pro komediální načasování, díky čemuž se od Joaquina odlišuje a společně tvoří zajímavou a pozoruhodnou dvojici.“

To, jak vzájemný vztah obou herců na plátně působí, je zdrojem napětí a dynamiky, které by podle Scotta postavám nejen dodaly na realističnosti, ale Napoleon samotný díky němu při svém velkolepém tažení s cílem ovládnout Evropu působí nevypočitatelně. Herci vnesli do bouřlivého a nekonvenčního vztahu ve scénáři Davida Scarpy odpovídající vášnivost a odhalili Napoleonovy psychické problémy a dosud příliš neprobíranou stránku historie.

RIDLEY SCOTT (režie / produkce) je slavný filmový tvůrce nominovaný na Oscara v kategorii Nejlepší režie za filmy Černý jestřáb sestřelen (2001), Gladiátor (2000) a Thelma a Louisa (1991). Zatím naposledy Scott režíroval snímek Poslední souboj (2021) s Mattem Damonem, Benem Affleckem a Jodie Comer v hlavních rolích, a film Klan Gucci (2021) s Lady GagaAdamem Driverem.

Byl producentem snímku Smrt na Nilu (2022) s Kennethem Branaghem, Gal Gadot, Armiem Hammerem a Annette Bening a filmu Bostonský škrtič (2023) společnosti Hulu s Keirou Knightley, Carrie Coon a Chrisem Cooperem. V současné době se chystá pro společnost Paramount režírovat pokračování filmu Gladiátor s Paulem Mescalem v hlavní roli.

V roce 1977 Scott debutoval jako režisér celovečerním filmem Soupeři, za který získal na festivalu v Cannes cenu za nejlepší první film. Následoval kultovní sci-fi thriller Vetřelec (1979) a poté přelomový snímek Blade Runner (1982), který byl v roce 1993 zařazen do Národního filmového registru Kongresové knihovny Spojených států.

Jako režisér má na kontě mimo jiné film Marťan (2015), který získal celkem sedm nominací na Oscara včetně nominace za nejlepší film, nominaci na cenu DGA a šest nominací na cenu BAFTA, včetně nominace za nejlepší režii, snímek Exodus: Bohové a králové (2014) s Christianem Balem a Joelem Edgertonem v hlavních rolích, film Konzultant (2013), jehož scénář napsal Cormac McCarthy a v němž si hlavní roli zahrál Michael Fassbender, úspěšný filmový hit Prometheus (2012) s Michaelem Fassbenderem, snímek G.I. Jane (1997) s Demi Moore a Viggo Mortensenem v hlavních rolích, film Hannibal (2001) s Anthony HopkinsemJulianne Moore, snímek Labyrint lží (2008) s Russellem Crowem a Leonardem DiCapriem, snímek Robin Hood (2010), na kterém celkově popáté spolupracoval s hereckou hvězdou Russellem Crowem, snímek Vetřelec: Covenant (2017), který byl pokračováním snímku Prometheus, a film Všechny prachy světa (2017) s Markem Wahlbergem a Michelle Williams.

MAG#art2friends