Robert Balzar Trio: nové album a turné

„Jsem rád a vážím si toho, že jsme desku natočili neklasickým způsobem – tedy nikoliv ve studiu, ale v Cavatina Hall, na pódiu, v sále pro 1 000 lidí, a tím pádem jsme dosáhli velmi živého a přirozeného zvuku a prostorového halu. Na druhou stranu nebyla možnost žádné editace ani střihu, proto je tato nahrávka autentická a pravdivá,” říká Robert Balzar.

Online prodej vstupenek na křest alba Conversation – https://www.ustarepani.club/cs/2023-12-08/robert-balzar-trio-krest-alba-/8853618KMOTREM NOVÉHO ALBA BUDE ZPĚVÁK DAN BÁRTA.

Sedmé album Robert Balzar Tria Conversation se nahrávalo letos v dubnu v polském městě Bielsko Biala v nové koncertní síni Cavatina Hall, která vyniká skvělou akustikou. Za nahrávkou stojí výtečný polský zvukař Tadeusz Mieczkowski. Mastering je dílem dalšího špičkového profesionála Marka Wildera v newyorském Battery Mastering Studios. O cover design CD a LP se postarali ve Studiu Najbrt.

My v této sestavě hrajeme od roku 2018. Následně přišel kovid a tak jsme toho moc společně nenahráli a protože trio je velmi komorní a intimní tvar, musí se muzikanti vzájemně poznat, otukat a umět se do sebe zapřít…to není samosebou hned. A tak jsme čekali, až nazraje čas a my budeme mít chuť a potřebu zaznamenat naši muziku. 

Vetšina koncertování probíhá na podiu, kde jsme vedle sebe a slyšíme se navzájem. Pak jdete do studia, každý se zavře do jiné místnosti, nasadí si sluchátka (často ne moc kvalitní:) a je vlatně odkázán pouze na to co v nich slyší/neslyší:))

No a právě tomu jsme se chtěli vyhnout, tak jsme šli do sálu Cavatina hall, který je určen především pro klasické koncerty, sál je pro 1000 lidí a má skvělou akustiku, do vybavení patří prvotřídní piano Stainwey. Sál má přirozený hal a tak nemusíte už přidávat žádné další „efekty”. Ale musím se v této souvislosti zmínit ještě o jedné důležité věci. Každý si umí představit, že bicí nástroje jsou nepoměrně hlasitější než třeba basa…Tak k tomu abyste mohl realizovat takové nahrávání potřebujete citlivého bubeníka, nejlépe Kamila Slezáka:) a já už čtyři roky před tím sháněl kvalitní nástroj s průrazným zvukem a nakonec jsem ho našel v Holandsku na poslední chvíli a odehrál na něj pouze tři koncerty pře nahráváním naší desky…Je to někdy nervák:)

Pokud bych měl popsat rozdíl mezi jazzovou hudbou minulého století a dneškem, myslím, že dříve to bylo více o sólistech – ten vpředu soloval a zbytek hrál na něho. Dnes je to mnohem více o kolektivní improvizaci (kolikrát ani nevíte, kdo vlastně hraje prim). je to jakýsi druh rozhovoru mezi muzikanty. Tak proto ten název…

Robert Balzar Trio vzniklo v roce 1996, od té doby nahrálo sedm autorských alb, na dalších spolupracovalo se špičkovými interprety, jako jsou Dan Bárta, Kornél Fekete Kovács, Veronika Harcsa, Yvonne Sanchez, a hrálo na mnoha domácích i zahraničních koncertech a festivalech (USA, Velká Británie, Turecko, Švédsko, Maďarsko, Kypr, Izrael…)  Většinu repertoáru tria tvoří vlastní skladby nebo úpravy nejen jazzových standardů.  Seskupení se postupně měnilo až do současné podoby: Robert Balzar, Vít Křišťan, Kamil Slezák.                                                                                                                                Diskografie:

Travelling (1998) – Český disk roku (Český Rozhlas – Jazztest)

Alone (2000) – Album roku + kapela roku (Cena Karla Velebného)

Overnight (2005) – nominace na cenu Anděl

Tales (2008) – feat. John Abercrombie.

Discover Who We Are (2013)

VuJa-dé (2014)

OneDay – DVD (2016)

Jedním dechem (2022) feat. D. Bárta & Kornel Fekete Kovács

Conversation (2023)

Robert Balzar – kontrabas, baskytara

Náchodský rodák, na kontrabas se začal učit v jedenácti letech, dále pokračoval šestiletým studiem na konzervatoři, následoval konkurz do AUS VN Praha (1983-1985). V letech 1985-1989 hrál v Orchestru Československé Televize a současně začal působit na české jazzové scéně. V roce 1996 založil skupinu ROBERT BALZAR TRIO. Spolupracoval s mnoha renomovanými hudebníky, jako jsou Kurt Elling, John Abercrombie, Raul Midon, Benny Golson, Arturo Sandoval a další. Od roku 1990 – 2011 byl členem doprovodné kapely šansoniérky Hany Hegerové, v roce 1998 nastoupil do funkové formace J.A.R a o dva roky později spoluzaložil sólový projekt Dana Bárty Illustratosphere, z této spolupráce se odvíjí další respektovaný celek – Dan Bárta & R.Balzar Trio (CD Theyories). Nezanedbatelná není ani činnost pedagogická: workshopy (Czech jazz workshop Praha, Letní jazzová dílna Bratislava, Summer Time music – Dolný Kubín). Od roku 2019 učí na Mezinárodní konzervatoři v Praze obor kontrabas, baskytara.

Vít Křišťan – piano

Pianista a skladatel vystudoval hudební akademii v polských Katowicích a jazzovou akademii v Odense v Dánsku. V současné době žije v Praze a učí na konzervatoři Jaroslava Ježka a zároveň v Brně na Janáčkově akademii múzických umění. Je stálým členem Cancept Art Orchestra a M. Kloučková Q, pravidelně spolupracuje s polskými a skandinávskými muzikanty. V RBTriu působí od roku 2019.

Kamil Slezák – bicí 

Kamil Slezák vystudoval Janáčkovu konzervatoř v Ostravě obor bicí nástroje. Od roku 1999–2008 byl v angažmá v symfonickém orchestru Moravská filharmonie Olomouc. Souběžně studoval bicí nástroje (obor „Jazz a Pop“) pod vedením prof. Fritze Ozmece na Universität für Musik und Darstellende Kunst ve Vídni. V letech 2001–11 byl členem orchestru Gustav Brom Big Band. Kromě toho působil v Československý Big Band Matúše Jakabčice, Zuzana Lapčíková kvintet, B Side Band, nebo Druhá Tráva. Od roku 2007 působí jako pedagog na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Jeho domovskými projekty jsou v současné době Robert Balzar Trio, RB Trio plus Dan Bárta, Invisible World, Cotatcha Orchestra a Concept Art Orchestra.

Autor: Michaela Fialová Rozšafná

MAG#art2friends