Roboti, do práce!

Pro tuto Čapkovu nadčasovou hru se režisér rozhodl na jedné straně kvůli své fascinaci technologiemi, která vychází z jeho předchozího studia Kybernetiky a Robotiky na FEL ČVUT, a na druhé straně z bázně před inteligentními stroji, kterých je kolem nás stále více a více. Drama R.U.R. bylo původně napsáno jako filozofická freska. Co ale působilo před sto lety jako vzrušující myšlenkový experiment, je dnes realitou,“ říká dramaturg Mykhailo Fedorov.

Tvůrci inscenace zkoumají problém lidskosti, výjimečnosti člověka a rozdílu mezi ním a strojem ze všech možných hledisek – fyziologických, psychologických a duchovních. Podle dramaturga je k tomu nutí především potřeba interpretace symbolu Robota:

Robot je dvojí symbol: na jedné straně je to samozřejmě AI, na druhé však živý, přirozený, ale automatizovaný rozum. Tyto dva významy jsou od sebe neoddělitelné a my se inscenováním R.U.R. dnes trefujeme do živého, protože tento dvojí symbol nebude nikdy rezonovat více než dnes – ať už konflikt mezi inteligencemi dopadne jakkoliv.

Už v sobotu 23. března můžete navštívit otevřenou zkoušku chystané inscenace R.U.R. v rámci Noci divadel. Celý program je zdarma, bez vstupenek či rezervací.

Věřím, že naše inscenace vyvolá v divácích otázky a možná i pochybnosti o tom, jestli jako civilizace skutečně směřujeme správným směrem. Umělá inteligence je každodenním tématem a kolem nás je bezpočet služebníků, ať už ve formě generativních ‚chatbotů‘ nebo systémů využívajících ‚hluboké učení’, které s lehkostí napodobí veškeré lidské tvoření. Stejně jako centrální ředitel R.U.R. Harry Domin máme v rukou osud světa a je na nás, jak s ním naložíme,“ říká režisér Jan-Jakub Šenkeřík.

Cílem inscenačního týmu je přiblížit divákům toto více jak sto let staré Čapkovo drama formou, která je bližší současnému divákovi. Režisér pro tyto účely předlohu výrazně zadaptoval, zároveň však ponechal všechna klíčová témata a motivy původní předlohy. „Při adaptování jsem si dával velký pozor, abych nekompromitoval nic z původního autorova záměru. Mým cílem je divákům předat Čapkovu spekulativní vizi budoucnosti takovou, jak si ji sám autor představoval. Nesnažili jsme se tedy zasadit Čapkovo drama do současného světa, ale šli jsme vlastní cestou,” uzavírá režisér Jan-Jakub Šenkeřík.

Autor předlohy: Karel Čapek

Adaptace a režie: Jan-Jakub Šenkeřík

Dramaturgie: Mykhailo Fedorov

Výprava: Štěpánka Vaškevič

Produkce: Petr Maršál, Lenka Pitronová, Sofie Šmídová

Hrají studenti 3. ročníku Katedry činoherního divadla DAMU: Ján Madaras, Jan Šmíd, Matěj Převrátil, Jan Roháč, Tomáš Matušinec, Elisabeth Kateřina McIntosh, Terezie Hájková, Vojtěch Franců, Julie Stejskalová, Michaela Krylová, Viktorie Hrachovcová, Sára Černochová, Veronika Pichlerová, Iveta Hlubučková

Pedagogické vedení ročníku: doc. Mgr. Milan Schejbal, MgA. Milan Šotek, Ph.D., MgA. Miroslava Pleštilová, Mgr. Lucie Nebeská Trmíková

veřejná generální zkouška: 27. 3. v 11:00

premiéra: 28. 3. v 19:30
nejbližší reprízy: 2. 4., 7. 4., 10. 4. a 17. 4. 2024 v 19:30

Vstupenky jsou k dostání buď online na www.divadlodisk.cz nebo v pokladně divadla (ve všední dny od 17:00 do 19:30 a o víkendu vždy hodinu před představením). Základní vstupné stojí 200 Kč, zvýhodněné vstupné 100 Kč (pro studenty, seniory a ZTP).

MAG#art2friends