Rozhovor s Majou Hamplovou

Maja Hamplová je castingová ředitelka ve vlastní společnosti Casting by Maja a producentka ve společnosti Barletta. Obsazovala filmy a seriály, jako jsou Ochránce, Případ Roubal, Podezření, Poslední závod, Stínohra a mnoho dalších. S Matějem Chlupáčkem produkuje seriály a celovečerní filmy. Na letošním karlovarském festivalu představila s početnou delegací nový film Úsvit, který se chystá na podzim do kin.

Příběh Úsvitu je jedním z prvních filmů v České republice za dlouhou dobu, v jejímž středu je silná ženská hlavní postava, která doslova nezmizí z plátna a o svém osudu rozhoduje sama. Vnímáš to jako přirozený generační vývoj?

Jsem moc ráda, že jsme vyrobili film s ženskou hrdinkou v hlavní roli. Líbí se mi, že Helena chybuje, je křehká, má své úzkosti a strachy. To zároveň nemění nic na tom, že je laskavá a citlivá. To bylo to, co mě zaujalo už při čtení první verze scénáře, viděla jsem před sebou opravdickou ženu a ne jen „hrdinku.“ Právě schopnost přiznat si, že se mýlí, si na naší Heleně vážím nejvíc.

Do hlavní role jsi vybrala Elišku Křenkovou, pro kterou se jedná o její dosud největší roli. Čím Tě Eliška pro roli Heleny zaujala?

Tím, že ji už na kamerových zkouškách hrála tak, jakoby pro ni ta role byla napsaná. A ona trochu i byla. S Matějem a Mirem jsme si na Elišku mysleli od začátku, kamerovky byly spíše zkouškou, zda jsme to cítili správně. Za sebe si myslím, že Eliška dostala prostor, jaký ještě nikde neměla a mohla ukázat polohy herectví, do kterých ještě nesáhla. Viděla jsem film nesčetněkrát a pokaždé jsem našla něco nového, co mě na jejím ztvárnění Heleny nadchne.

Mimo producentskou pozici jsi se na filmu podílela i jako castingová režisérka. Film mimo zkušené, ale neokoukané herce, obsahuje i jednu tajemnou transgender postavu. Jakým způsobem jsi přistoupila k jejímu castingu?

S Richardem Langdonem to bylo podobné jako s celým vznikem Úsvitu – my jsme prostě s Matějem věděli, že ten film natočíme. A i když přicházely chvíle, ve kterých jsme se hodně báli, nějak uvnitř jsme tušili, že všechno dobře dopadne. Když Miro Šifra přišel s tím, že si na Facebooku všiml příspěvku slovenské organizace Inakosť, kde byl uveřejněný rozhovor s Richardem, věděli jsme, že je to on. Herec-neherec s autenticitou, kterou nejde zahrát. Po jednom zoom callu a jedněch kamerových zkouškách s Eliškou bylo jasno.

Na place jste s Matějem Chlupáčkem pracovali společně s Mirem Šifrou, scenáristou, který byl přítomen na každém natáčecím dni. Z jakého důvodu jste k této vcelku neobvyklé praktice, mít scenáristu přítomného po celou dobu natáčení, přistoupili?

Mít scenáristu na place je jedna z nejlepších věcí a já bych nejradši už nikdy nepracovala jinak. Natáčení se různě vyvíjí, věci, které fungovaly ve scénáři nemusí fungovat na place, hercům nemusí jít věty dobře zahrát. Pak dochází k situaci, kdy je nutné se s tím na place nějak nouzově vypořádat. Díky Mirovi se mohly všechny nečekané situace řešit hned a cesta se hledala spolu s tím, kdo film napsal. Byla to skvělá zkušenost.

V rámci kreativního týmu jste žena s nejvyšší pravomocí. Režisér a spolu-producent filmu i scenárista jsou muži, jak se vám s nimi pracovalo na ryze ženském příběhu?

Moc hezky, na Úsvitu jsem necítila jakékoliv dělení na muže a ženy, byli jsme parta blízkých lidí, kteří se mají rádi a respektují se a kterým šlo o to udělat co nejlepší film. Mimo to, já si úplně nemyslím, že jde o ryze ženský příběh, jako velmi důležitou vnímám i linku Helenina muže Aloise, který to rozhodně s Helenou nemá jednoduché.

Rozpočet filmu byl na česko-slovenské poměry poměrně vysoký, vyšplhal se k téměř 90 milionům korun. Bylo obtížné i vzhledem ke kontroverznímu tématu filmu sehnat potřebné partnery a finance?

Velkou výhodou při financování byl scénář Mira Šifry. Všem se líbil hned napoprvé a to nám pomohlo získat všechny potřebné dotace z filmových fondů, stejně tak zaujmout televize i distributora. Stejně tak nás podpořila společnost innogy, která se ve filmovém sektoru už dlouhou dobu pohybuje a podíleli se i na našich předchozích filmech Stínohra a Polednice. Náročné bylo financování zbylé části, kdy na takhle nákladný film nestačí projít klasické cesty financování menších tuzemských filmů. Museli jsme oslovovat i soukromé investory a naštěstí jsme několik z nich zaujali, do filmu se pak ve fázi jeho postprodukce rozhodli vložit potřebné finanční prostředky. Stejně tak jsme čekali na prodej streamovací platformě. Chtěli jsme jim film ukázat v co nejlepší podobě, a tak jsme dohodu učinili až těsně před dokončením. To vše nám nakonec celý rozpočet pokrylo.

Proč by měli diváci vidět film Úsvit?

Pro mě je Úsvit film o respektu a schopnosti pochopit, že i přestože jsme tisíckrát přesvědčení o tom, že to, co děláme je jediná správná věc na světě, není to vždycky tak. A že schopnost poslouchat druhého a umět z toho svého do kamene vytesaného názoru ustoupit, je ještě vzácnější než slepě bojovat za svoji pravdu. A je to film o lásce, samozřejmě, jinak bych ho ani nemohla dělat!

View this post on Instagram

A post shared by 2media.cz (@2mediacz)

MAG#art2friends