Tim Burton v Obecním domě

Americký filmový mág propojující nevinný dětský svět s odvrácenou stranou lidské existence se po 10 letech vrací opět do Čech, aby dal svým obdivovatelům možnost nahlédnout do nejniternějších zákoutí své mysli.

K vidění bude od 1. května do konce září bezpočet exponátů – storyboardů, skic, návrhů scén, loutek a fotografií z nadčasové filmové klasiky a ukážou návštevníkům všechny dimenze dosavadního úsilí Tima Burtona a jeho více než padesátiletou tvůrčí dráhu.

Ti, kdo si od 02. února do 03. března zakoupí přes síť Ticketmaster on-line vstupenku, obdrží jako bonus sběratelský plakát s motivem Mrtvé nevěsty.

Tim Burton se narodil v roce 1958 v Burbanku, na předměstí Los Angeles, kde se mimo jiné nacházejí i ateliéry společnosti Disney. Právě tam tento absolvent Kalifornského uměleckého institutu začal jako kreslíř, ale záhy vystoupil z davu anonymních „dělníků animace“ a studio mu benevolentně nabídlo možnost natočit si vlastní filmy. Kultovní loutkové kraťasy Vincent (1982) a Frakenweenie (1984) sice šéfové rozhořčeně odmítli, s tím, že nejsou pro děti, ale stačilo, aby druhý jmenovaný viděl spisovatel Stephen King.

Ten Burtona doporučil studiu Warner Bros, jenž hledalo režiséra pro Pee-weeho velké dobrodružství (1985). Ač se jednalo o celovečerní formát, Burton se nezalekl a film o nešťastníkovi, který se vydává hledat své ukradené kolo znamenal komerční úspěch i přímou cestu k autorskému debutu, vtipné duchařské komedii Beetlejuice (1988) s Michaelem Keatonem.

Následoval Batman (1989) – jedna z nejlepších filmových adaptací komiksové klasiky vůbec. Astronomický výdělek umožnil Burtonovi natočit odkládané téma polo-lidského chlapce s nůžkami místo prstů a poté, co odmítl Toma Cruise i Roberta Downeyho jr. našel pro osobu Střihorukého Edwarda (1990) ideálního představitele v tehdy neznámém Johnny Deppovi. Následně ho obsadil i do hororově laděné mordýřské balady Ospalá díra (1999), adaptace dětské literární klasiky od Roalda Dahla – Karlík a továrna na čokoládu (2005) či zfilmované verze Lewise Carrolla Alenky v říši divů (2010).

Ať už šlo o velkofilm s téměř neomezenou mocí ohledně výběru hollywoodských hvězd čili Batman se vrací (1992), laskavou poctu „nejhoršímu filmaři všech dob“ Ed Wood (1994), či jízlivou parodii na filmové braky o mimozemšťanech z 50. let Mars útočí! (1996), vždy Tim Burton prokázal jasně rozeznatelný filmový rukopis, originální výtvarné cítění a schopnost vyprávět silné příběhy. V jeho filmografii nechybí ani návrat k loutkové animaci v podobě „záhrobní pohádky“ Mrtvá nevěsta (2004).

Studnice nápadů a fantazie podivínského tvůrce, který spojuje originalitu a zároveň komerční úspěch se zdají být bezedné, o čemž svědčí úspěch seriálu Wednesday (2022) pro platformu Netflix, který se inspiroval u známé postavy temné holčičky z Adamsovy rodiny. Burtonovy filmy se při nejlepší vůli nedají zařadit do žádné žánrové škatule, s gustem totiž míchají všechny směry dohromady a vytváří tu jedinou pravou atmosféru – tu typicky burtonovskou.

MAG#art2friends