Tim Burton v Praze

Burton je znám především jako filmový tvůrce. Na Střihorukého Edwarda (Edward Scissorhands), Ed Wooda, Batmana a Ukradené Vánoce (Nightmare Before Christmas) se prostě nedá zapomenout. Burtonova dřívější tvorba se k nám však nedostala díky předlistopadovému politickému dělení světa. Autorův rukopis je nejvíce znát ve Vincentovi, Frankenweenie: Domácím mazlíčkovi či Beetlejuice. Potvrzuje, že Tim Burton není typem režiséra, který řídí film od stolu či z jeřábu. Postavy, interiéry i scenérie si též sám navrhuje, skicuje, dokáže je modelovat a animovat. Už jako kluk začal pomocí tužky a štětce vytvářet zvláštní světy do nichž zasazoval nezvyklé příběhy. A nikdy s tím vlastně nepřestal. Právě o tom je výstava v Obecním domě.

Výstava připomene Burtonovo prvotní se trápení s prací animátora, přes film Pee-weeho velké dobrodružství, následované komiksovou klasikou Batman o netopýřím muži s ústřední dvojicí Michaela Keatona a Jacka Nicholsona, až po splnění si snad úplně všech snů v posledních realizacích. Vždyť třeba v seriálu Wednesday mohl znovu představit postavy známé už z Addamsovy rodiny. Využil svůj nezaměnitelný styl, aby je nově definoval, když režíroval čtyři z osmi epizod.

Nemluvě o remaku filmu Dumbo, pohádkovém příběhu o odvaze postavit se nespravedlnostem a o objevování vlastních schopností, či Sirotčince slečny Peregrinové pro podivné děti, která nabízí možnost nakouknout pod pokličku záhadného místa plnéhopodivných bytostí a nadpřirozených událostí. A pak je zde film Velké oči vyprávějící skutečný příběh jednoho z největších uměleckých podvodů 50. let minulého století.

Kateřina Riley z Art Movement, která je za výstavu organizačně zodpovědná, k tomu říká: „Mezi mnoha kresbami, malbami a kolážemi najdete na výstavě i loutky a filmové dekorace. Připravte se na Marťany z Útoku, kostlivce-tanečníky z Nevěsty i umpalumpy z Čokoládovny doplněné dalšími sochami fantastických, byť zatím nefilmových postav. Netradiční instalaci loutek pro výstavu vymýšleli společně držitel Českého lva Jan Bubeníček a architektka Martina Kárová. Jsem přesvědčena, že to bude pro všechny skutečně velkým zážitkem,“ Kateřina Riley dodává. Výstava nabídne evropskému divákovi i pohled do historie zaoceánského zábavního průmyslu, jeho excesů a obskurních forem. Přiblíží americké popové fenomény, umělecké vlny i módní trendy. Ty, ze kterých Burton čerpal, jakož i ty druhé, kterým se stal inspirací.

Živí, mrtví, ti z jiných světů nebo ti, co si své říše sami vytvořili. Vzájemné návštěvy nebo prolnutí jejich habitas jsou zdrojem lidské mytologie hrůzy. Tim Burton se ale dívá na tyto jevy s humorem a komediální vynalézavostí. Vrací mrtvé do světa živých, živé posílá předčasně do záhrobí, Marťany na Zem a nechtěné dítě, které vypadá jako tučňák, nechá stavět si říši v kanálech. A proč ne? Vždyť mrtví se od živých odlišují hlavně kruhy pod očima a horší fyzickou kondicí.

Občas stojí za to pozvat si je domů. Odmítnout zdiskreditovanou, byť někdy dojemnou morálku dospělých s jejich skrze zkušenosti viděným životem plným neprokazatelných hodnot. Nedospět ani za cenu nepochopitelné krutosti, kterou ospravedlňuje zkoušení, co svět vydrží, byť při tom praskají kosti. To vše čiší z hlavních hrdinů, hybatelů Burtonových vesmírů. Podivínské názory, chování i fyzické handicapy je vytlačují na okraj společnosti, ale jejich génius je udržuje v podvědomí lidí a občas je nakrátko vrhne jako meteorit do centra dění. Edward, Tučňák, Jack a Charlie vystoupili ze skic do hraných filmů, ale třeba Skvrnič a Ústřicový kluk zůstali jen v kresbách a akvarelech. Na výstavě je uvidíte všechny pohromadě přesně tak, jak si je Tim Burton vysnil.

Možná, že i v Praze někde před cukrárnou uvidíte to překrásné kolo, které Pee Wee stále zoufale hledá anebo narazíte na strom mrtvých, v jehož kmeni je uvězněna agónie. A pozor na trik s prstýnky – ať si domů nepřivedete mrtvou nevěstu! Pokud si s ní nebudete vědět rady, řešení možná najdete na adrese níže…hyps://cmburtonpraha.cz

Tim Burton se narodil v roce 1958 v Burbanku, na předměstí Los Angeles, kde se mimo jiné nacházejí i ateliéry společnosti Disney. Právě tam tento absolvent Kalifornského uměleckého institutu začal jako kreslíř, ale záhy vystoupil z davu anonymních „dělníků animace“ a studio mu benevolentně nabídlo možnost natočit si vlastní filmy. Kultovní loutkové kraťasy Vincent (1982) a Frakenweenie (1984) sice šéfové rozhořčeně odmítli, s tím, že nejsou pro děti, ale stačilo, aby druhý jmenovaný viděl spisovatel Stephen King.

Ten Burtona doporučil studiu Warner Bros, jenž hledalo režiséra pro Pee-weeho velké dobrodružství (1985). Ač se jednalo o celovečerní formát, Burton se nezalekl a film o nešťastníkovi, který se vydává hledat své ukradené kolo znamenal komerční úspěch i přímou cestu k autorskému debutu, vtipné duchařské komedii Beetlejuice (1988) s Michaelem Keatonem.

Následoval Batman (1989) – jedna z nejlepších filmových adaptací komiksové klasiky vůbec. Astronomický výdělek umožnil Burtonovi natočit odkládané téma polo-lidského chlapce s nůžkami místo prstů a poté, co odmítl Toma Cruise i Roberta Downeyho jr. našel pro osobu Střihorukého Edwarda (1990) ideálního představitele v tehdy neznámém Johnny Deppovi. Následně ho obsadil i do hororově laděné mordýřské balady Ospalá díra (1999), adaptace dětské literární klasiky od Roalda Dahla – Karlík a továrna na čokoládu (2005) či zfilmované verze Lewise Carrolla Alenky v říši divů (2010).

Ať už šlo o velkofilm s téměř neomezenou mocí ohledně výběru hollywoodských hvězd čili Batman se vrací (1992), laskavou poctu „nejhoršímu filmaři všech dob“ Ed Wood (1994), či jízlivou parodii na filmové braky o mimozemšťanech z 50. let Mars útočí! (1996), vždy Tim Burton prokázal jasně rozeznatelný filmový rukopis, originální výtvarné cítění a schopnost vyprávět silné příběhy. V jeho filmografii nechybí ani návrat k loutkové animaci v podobě „záhrobní pohádky“ Mrtvá nevěsta (2004).

Studnice nápadů a fantazie podivínského tvůrce, který spojuje originalitu a zároveň komerční úspěch se zdají být bezedné, o čemž svědčí úspěch seriálu Wednesday (2022) pro platformu Netflix, který se inspiroval u známé postavy temné holčičky z Adamsovy rodiny. Burtonovy filmy se při nejlepší vůli nedají zařadit do žádné žánrové škatule, s gustem totiž míchají všechny směry dohromady a vytváří tu jedinou pravou atmosféru – tu typicky burtonovskou.

MAG#art2friends