U maloměšťáků bude veselka! Brecht v režii DAMU

Maloměšťákova svatba patří k Brechtovým prvním a méně uváděným textům. Brecht fascinovaný kulturním prostředím města Mnichov sepsal na kabaretním půdorysu aktovku, kterou reagoval na společenské poměry ve své domovině. V době vzniku hry (1919) se německé země potýkaly s všeobecným válečným vyčerpáním, sérií potlačených levicových revolucí i novými nacionalistickými vzepětími. Brecht se svou hrou vyhraňuje proti konzervativním a pohodlným měšťanům, kterým dával vinu za samotné vypuknutí války i následný poválečný chaos.

Zajímají mě formy maloměšťáctví dneška, ve kterých se zrcadlí stav a směřování naší společnosti. Věřím, že komedii mravů vdýchneme i dávku grotesknosti. Svatba jako základ hry představuje zábavný tvůrčí prostor pro kombinaci přízemního a obřadního, aktivní přítomnost postav po celou dobu děje zase režijní i hereckou výzvu,“ říká režisérka Gabriela Gabašová.

K celkovému ladění inscenace dramaturg Kryštof Krejčí dodává: „Je otázkou, proč brechtovská tradice v českém divadle nikdy doopravdy nezakořenila. Zřejmě i proto, že osoba Bertolta Brechta mnohým evokuje zejména marxistického autora, didaktického moralistu. To způsobuje, že pak vnímají jeho tvorbu jako chladnou a ‚odlidštěnou’. Bylo tedy – mimo jiné – cílem inscenačního týmu ukázat, že Brecht není oním socialistickým inženýrem lidských duší, ale někým, kdo v sobě nesl lásku k životu, břitkost a vitální humor.“

Gabriela Gabašová v rámci svého studia na činoherní katedře DAMU již režírovala inscenace Tancovaczka od Slawomira Mroźka a Marná lásky snaha Williama Shakespeara. I tyto hry jsou v současné době v repertoáru Studiu Řetízek spadajícím taktéž pod Divadla DISK. 

MAG#art2friends