V MeetFactory vzplane Oheň Marie Pourchet

Po Serotoninu Michela Houellebecqa a Obyčejné ženě Annie Ernaux představuje Divadlo MeetFactory další hvězdu francouzské literatury. Dvaačtyřicetiletá Marie Pourchet, spisovatelka, socioložka médií, která kromě románů, povídek, televizních scénářů a poezie, píše také eseje a odborné texty, se ve své vlasti proslavila hned svým debutem Avancer. Nominována byla např. na prestižní Goncourtovu cenu. Román Oheň (Feu), který vyšel v roce 2021, je její první knihou přeloženou do češtiny. 

Hlavními postavami jsou bankovní manažer Clément, který své pocity a život sdílí jen se svým psem Taťkou, a profesorka a matka dvou dcer Laura. „Z naprosté ztráty smyslu a nedůvěry v jeho nalezení se (…) vrhají do vztahu. Oba touží být vášniví a milovaní, ale místo společného naplňování kolísajících tužeb si prostě jen nerozumí. Buď sebou vzájemně pohrdají, nebo se litují. A průběžně procvičují ironii, která milostné vzplanutí nakonec zadusí,” popisuje vztah Clémenta a Laury Josefína Formanová v recenzi knihy pro aktualne.cz.

V kulisách covidové pandemie, která změnila pravidla mezilidské komunikace, globálního zadlužování a ekologických snah za záchranu planety, horečnatě vyprávějí každý svou verzi příběhu, do které vstupuje hlas nejmladší generace: Véra, Lauřina dospívající dcera. 

„Je to příběh, který přímo volá po ,viditelném’ ztvárnění,” myslí si překladatelka románu Alexandra Pfimpflová. „Příběh, v němž se sváří vášeň s peklem, žár s vyhořením, oheň s popelem i beznaděj s humorem. A rozhodně je to i příspěvek k diagnóze naší palčivé doby.”

Marie Pourchet si podle překladatelky nedělá o společnosti ani o svých hrdinech velké iluze. „Její pohled bez růžových brýlí naštěstí provází humor, který ulevoval ve všech dobách, zejména těch zlých, a ulevuje i tady.” Co Alexandra Pfimpflová vyzdvihuje je autorčin „řezaný, ostrý a často surový jazyk, který ve svém nepřerušovaném toku působí jako závod a čtenáře zanechává občas bez dechu.” Hra má podle ní předpoklad přimět diváky zamyslet se nad tím, jak umělecká tvorba reflektuje naší dobu a jedince v ní. 

Tomáš Soldán, známý především jako režisér Českého rozhlasu, říká: „Zvuk prostupuje, spojuje věci za zdí, taky dost pomáhá s rovnováhou. Dokáže naplňovat prostor, nebo vést člověka po strašlivě tenké linii strachu. Zvuk umí nejkrásnější obrazy. Ze zvuku vychází nějaká uvěřitelnost herců, prostředí, hudby, ale jak správně řekl Matěj Sýkora (scénograf inscenace), člověk musí otevřít oči.” 

Trojici hlavních postav ztvární Gabriela Pyšná, Lukáš Černoch a Viktória Pejková. Premiéra proběhne 22. května 2024 v Divadle MeetFactory. 

MAG#art2friends