Vítězové Czech Grand Design 2023

Akademie designu ČR, složená z 62 významných osobností z řad českých i zahraničních kurátorů, galeristů, šéfredaktorů, novinářů a teoretiků designu, rozhodla o vítězích osmnáctého ročníku cen Czech Grand Design. Nejprestižnější ocenění pro české autory, designéry a výrobce převzali laureáti v rámci slavnostního večera v neděli 3. března 2024 ve Stavovském divadle. Absolutním vítězem – Grand designérem roku 2023 – se stal Jan Plecháč. Zpečetil tak svou roli uměleckého ředitele tradiční karlovarské sklárny Moser, které se dle odborných porot a většiny členů Akademie designu ČR zhostil s respektem k řemeslu, tradici a se smyslem pro citlivou inovaci a originální design.

Za celoživotní přínos oboru byl do Síně slávy českého designu uveden designér Jiří Jiroutek (1928–2023), který se zapsal do historie českého designu ikonickou kolekcí nábytku U-450. Ceny byly dále uděleny v 8 kategoriích a vítězové převzali v rámci kreativního galavečera trofeje v podobě „osobního lapače nápadů a snů“ navržené loňskými Grand designéry, studiem Lexová&Smetana.

Vítězem kategorie Designér roku – Cena Ministerstva kultury ČR i Grand designérem cen Czech Grand Design 2023 se stal designér Jan Plecháč. Plecháč si ocenění odnesl za vázu Abyss, vázy Harmonic a kolekci váz a nápojového skla Duše lesa, které navrhl pro tradiční karlovarskou sklárnu Moser. „Designér Jan Plecháč se své role uměleckého ředitele firmy Moser, jímž se stal v roce 2022, chopil s pokorou k tradici firmy a k materiálu skla, jímž je dlouhodobě fascinován, s respektem k řemeslu a zároveň s entuziasmem jemu vlastním, se smyslem pro citlivou inovaci a originální design,“ poznamenala za Akademii designu ČR, kurátorka, historička designu a umění Tereza Bruthansová. Vítěz obdrží od Ministerstva kultury ČR finanční odměnu 70 000 Kč. Úspěšné spojení tradičního producenta se špičkovým současným designérem i výjimečnost kolekce váz a nápojového skla Duše lesa následně stvrdila výhra firmy Moser v kategorii Výrobce roku.

Kategorii Módní designér roku ovládl slovenský návrhář žijící v Praze Boris Král’, který se v kolekci Salon de Nuit a při návrhu róby pro herečku Danielu Kolářovou vrátil ke svým dětským snům, vytáhl skicy ze střední školy a redefinoval naivní pohled na své retro múzy. „Léta strávená prací pro jiné návrháře jako modelář, konstruktér střihů a krejčí Borisovi pomohla utřídit myšlenky a formulovat kdo je, co chce říct a kde leží úrodné pole pro jeho módní vyjadřování a estetiku. Stal se jím, ne úplně překvapivě, oděv pro zvláštní příležitost. Tedy typická salonní móda šitá na zakázku. Není to jednoduchá disciplína a více než o talent zde totiž jde o dobré a poctivé řemeslo,“ okomentoval Jan Králíček, kreativní ředitel časopisu Dolce Vita, stylista a konzultant.

Designérkou šperku roku se stal nový talent evropské módní scény – Klára Marie Bliss s kolekcí Banshee. „Přirozená, až surová, přesto o Banshee nelze vyslovit nic jiného, než že se jedná o delikátní módní záležitost. Takovou, jež není závislá na čase a trendech jej lemujících, takovou, jež není prvoplánově líbivá a vkusu ani běžným komerčním požadavkům se nepodbízí. Ačkoli Bliss vystudovala oděvní a kostýmní design, její tvorba nepatří do kategorií ani kolonek. Možná za to může její původ – narodila se v Austrálii českým emigrantům, ale zcela určitě ji ovlivnilo studium v Antverpách na prestižní Royal Academy of Fine Arts. Tam také při práci s archivy a rešeršemi začala její posedlost historickým prádlem, jeho vliv na vnímání ženského těla a body pozitivitu. Škola určitě ovlivnila i komplexnost její tvorby, včetně budování vlastního brandu a jeho portfolia. Na naše poměry vše až nečekaně moderní a ucelené,“ objasnila novinářka a členka odborné poroty Akademie designu ČR Andrea Běhounková.

V kategorii Grafický designér roku uspěla vzdělávací platforma Vividbooks Vítka Škopa. Digitální učebnice pomáhají učitelům fyziky, chemie a matematiky s výukou na základních školách. „Učebnice i předchozí produkty Vividbooks velmi nápaditým způsobem propojují svět online a svět fyzický, reálný. Z grafického zpracování učebnic čiší energie a optimismus, žákům přináší vzdělávání hrou. Nejdůležitější ale je, že to nekončí jen u krásně zpracovaných učebnic: Autorům a vývojářům se také daří učebnice dostávat do škol a k učitelům,“ řekla Jana Vinšová, členka odborné poroty Akademie designu ČR a ředitelka organizace CZECHDESIGN.

Titul Fotograf/ka roku obhájilo z roku 2020 duo SHOTBY.US, za nímž stojí Lenka Glisníková a Karolína Matušková. „I v roce 2023 pokračovalo duo fotografek SHOTBY.US v úspěšném tažení, které hýří kreativními nápady. Fotografky se nebojí ani ve své zakázkové tvorbě modelovat fotografii dle svých potřeb, a díky zkušenostem z postprodukce a tvorby videa si mohou dovolit tak trochu čarovat. Často tím jdou vstříc podstatě prezentovaného produktu,“ vysvětlila volbu Akademie designu ČR členka její odborné poroty, umělecká ředitelka a kurátorka festivalu Fotograf Tereza Rudolf.

Na poli ilustrace zazářila Magdalena Rutová, která zaujala kresbami pro dětské knihy Já, chobotnice (Baobab), Čavargoš / Tulák (Tera Fabiánová, Milena Hübschmannová, KHER) a Rajčaťáci a Banáni (Petr Váša, HOST). „Práce Magdaleny Rutové je originální jak v českém, tak evropském kontextu – je netuctová, živá i sebevědomá, a přitom srozumitelná jak dětskému, tak dospělému publiku,“ pochválila Tereza Horváthová, členka odborné poroty Akademie designu ČR a nakladatelka.

V kategorii Objev roku, jejíž cílem je upozornit na čerstvé nápady, nová designérská uskupení i mladé talenty, letos z široké konkurence 17 nominací uspěla originální stavebnice TOTEMO designérky Adriany Koldy. „TOTEMO podporuje spontánní hru, rozvíjí představivost, jemnou motoriku a kreativitu, a to nejen u dětí, ale i dospělých. Zaujme organickými tvary, výraznými barvami a jednoduchým, a přitom důmyslným, principem sestavování. Nabízí tolik možností skládání prostorových obrazů a soch, ať už abstraktních či realistických, kolik jen vám fantazie dovolí. A výsledný objekt vždy působí krásně. Projekt TOTEMO klade od začátku důraz na ekologii a udržitelnost. Zatímco spojky jsou vytištěny na 3D tiskárně z recyklovaných PET lahví, stavební dílky jsou vyrobeny z dřevěné překližky potištěné ekologickými barvami,“ přiblížila členka odborné poroty Akademie designu ČR, kurátorka, historička designu a umění Tereza Bruthansová.

MAG#art2friends