logo

Fraškoid­ně absurd­ní kon­verza­ční kome­die Shrex: Hra o přežití

Čtyři oso­by se probudí v neznámém pros­toru. Byly une­se­ny Sklá­dačkovým vra­hem, za jejich špat­né (bezbřeze sobecké) chování. Dív­ka, která nesbírá výkaly po svém pso­vi, sebelí­tostivý „fuck­boy“ a chorob­ný lhář, fanat­ická Havlo­va fan­girl a narko­man. Budou bojo­vat o přežití v par­o­dii inspirované Saw. 

undefined

Absurd­ní kome­dii dotýka­jící se gen­er­ačních témat Gen Z můžete zažít 20. prosince v Rock Café.

Sebestřed­nost a pokry­tectví jsou hlavní z řady dalších nepěkných vlast­nos­tí „hrozných postav“, které se ve hře objeví. Nedove­dou chvilku mlčet a zacyk­lu­jí se v bizarních diskuzích. Jejich (né)zvratně zde­for­mované charak­tery, nas­tavu­jí zrcad­lo vše­mu a všem. Jen sebe nikdy za nic neviní. Hrají: Sebas­t­ian Šikl, Simona Lewandowska, Vavřinec Volek, Radek Lajfr, Adi­na Šul­cová, Mar­tin Mlčouch.

 Teatrolog a literární a divadelní kritik Vladimír Just viděl inscenaci Shrex: Hra o přežití na festivalu Kukokli a takto na ni vzpomínal ve článku Boomerova zpráva o generacích X.Y.Z.

Absurditou ve hře nejsou jen „odbržděné“ raperské monology nebo zpěvy, nýbrž k nesmyslnosti dovedené současné lidské charaktery a typy, vesměs z řad teenagerů. Ti se kvůli svým ujetostem nedobrovolně dostávají do moci démona, který o nich ví vše, a oni bojují o přežití (lehká parodie hororových sérií typu Saw).

Ne všechny slangové generační hlášky jsem pochytil, zato jsem ocenil typologii jednotlivých figur postavených do stejné situace. A nešlo si přitom nevšimnout originálního slovníku, který sahal od poloh spíše fekálních (upejpavé televize by se musely upípat) až k humoru, který byl oslavou svobodného jazykového projevu. V naprosté většině těžil z toho, co připadá tvůrcům absurdní. Výsledkem bylo ryzí absurdní divadlo, model 2023/24.

Při zářijové premiéře v prostoru Kasárna Karlín se tvůrci a tvůrkyně (Adina Šulcová, Ondřej Kulhavý ad.) nechali slyšet, že toto představení o mladých pro mladé je určeno těm, kdo nechodí do divadla. Mladý věru nejsem, do divadla chodím už sedmdesát let – a přece se mi hra líbila. Ač zmíněnou hororovou sérii neznám, výchozí situace skupinového zajetí a vyjevení charakterů postav v mezní situaci mi připomněly desítky jiných podobných modelových příběhů. Spíše než o povědomý dějový model jde tu ale o to, kým tento rámec tvůrci zabydleli. Holčina, která notoricky nesbírá výkaly svého psa, chorobný lhář a hochštapler, smažka jako programový narkoman, nekritická fanynka Václava Havla a bigotní náboženská fanatička.

Boomerova zpráva o generacích X.Y.Z.

Číst další

loading