logo

Identita - příběh českého grafického designu ve výstavě Musea Kampa

Historicky poprvé se reprezentuje české grafické univerzum v celé své šíři ve všech třech patrech Musea Kampa. Do 2. února 2025 muzeum nabízí návštěvníkům několik stovek exponátů od začátku 20. století po současnost: ikonické plakáty, špičkové upravené knihy a časopisy, desítky logotypů, vývoj státních symbolů a navigačních systémů nebo výjimečné příklady grafického designu z epochy audiovizuálních médií. Kurátory výstavy jsou Filip Blažek a Linda Kudrnovská, komisařem David Korecký.

undefined

Výstavy Identita - příběh českého grafického designu kombinuje jak slavná díla špičkových autorů, tak tvorbu těch, co teprve začínají. Výběr děl vychází ze zhruba sto padesáti dialogů, které autoři výstavy vedli s českými grafickými designéry, teoretiky, pedagogy či studenty během natáčení televizního dokumentárního cyklu Identita, při přípravě více než pětisetstránkové stejnojmenné monografie a při dalších příležitostech. Expozice představuje jak stálice české grafické tvorby, na nichž se shodla většina odborníků, tak díla původně určená jen malému okruhu diváků. 

undefined

Návštěvníci mohou například zhlédnout detailní porovnání orientačních systémů pražského metra ze 70., 80. let a ze současnosti v reálné velikosti, první vydání slavných dětských knih od Josefa Lady, Karla Čapka nebo Karla Poláčka, na vlastní oči mohou vidět i dvacetikilovou knihu Šumava umírající a romantická, kterou napsal, ilustroval, vysázel i vytiskl Josef Váchal, či slavnostní provedení československé ústavy z roku 1932 od Josefa Sejpky. Vystavený zde je také například ilegální Preissigův časopis V boj, slavné filmové plakáty ze 60. a 70. let minulého století, jako například ten k filmu Flashdance od Zdeňka Zieglera, ale také třeba vinné etikety či obaly známých produktů vysoké estetické kvality. 

undefined

Nechybí graficky hodnotné obaly hudebních alb od Garáže přes Master’s Hammer po Vladimira 518. V Museu Kampa jsou k vidění díla stovek autorů, mezi nimi jsou Petr Babák, Adolf Born, Tomáš Brousil, Karel Haloun, Clara Istlerová, Klára Kvízová, Zuzana Lednická, Tomáš Machek, Alfons Mucha, Aleš Najbrt, Květa Pacovská, Martin Pecina, Marek Pistora, Jiří Rathouský, Zdeněk Rossmann, Zdeněk Rykr, Jan Solpera, Ladislav Sutnar, Karel Teige, Jana Vahalíková nebo Rostislav Vaněk.

undefined

S kulturně-historickým a politickým kontextem vystavených artefaktů návštěvníky seznamují doprovodné texty. Smyslem výstavy je ukázat grafický design v celé jeho rozmanitosti a kontextu. Autoři kladou otázky po jeho smyslu, funkci, místech, kde a kdy se s ním setkáváme, jak nás spojuje a rozděluje, jaký je jeho manipulativní potenciál, z jakých zdrojů se k nám dostává a jakým způsobem se s českým grafickým designem seznamují v zahraničí.

undefined

Přízemí Musea Kampa je věnované státnosti a propagandě, veřejnému prostoru, firemní identitě a navigaci v prostoru – seznámí s tvorbou autorů, které totalitní moc vmanipulovala do služeb vlastní propagandy i těch, pro něž státnost nebyla prázdným pojmem, expozice veřejného prostoru prezentuje logotypy a vizuální identity současných firem či institucí, téma veřejného prostoru je představeno prostřednictvím navigačních systémů ulehčujících orientaci v prostoru a vizuálních identit. 

undefined

V prvním patře se návštěvníci seznámí skrze čtyřicet vybraných děl s historií plakátu, vystavená kolekce ukazuje nejen obrovskou šíři výtvarných stylů, ale také díla významných osobností proslavených tímto žánrem. Výběr ilustruje proměnu technologií od litografie k současnému špičkovému digitálnímu tisku, zároveň je tu naznačený vývoj grafického designu v následujících letech. Součástí je i projekční místnost věnovaná současnému motion designu pod vedením spolupracujícího kurátora Víta Zemčíka. 

undefined

Druhé patro představuje graficky unikátní knihy pro dospělé i děti a periodika od období před druhou světovou válkou přes totalitu až po současnost. Kurátorský výběr nabízí graficky nejlépe upravené knihy ze všech těchto období. Zároveň je zde možné zhlédnout tzv. extenze grafického designu, jako jsou obaly, LP desky, móda, produkty a papírenské zboží.

Identita uctí český grafický design filmem, knihou i výstavou

Číst další

loading