logo
Search icon

Letní škola 2001: Mezi dvěma světy s režisérem filmu Dužanem Duongem

Při příležitosti premiéry filmu Letní škola 2001 na KVIFF – prvního česko‑vietnamského snímku vůbec – přinášíme rozhovor s jeho tvůrcem Dužanem Duongem. Režisér a kameraman vietnamského původu, jehož krátké filmy Mat Goc či Bo Hai sklízejí ocenění na festivalech (Ji.hlava, FAMUfest, Finále Plzeň, Prague Shorts, SGIFF, Cottbus IFF), přináší do svého celovečerního debutu osobní výpověď o dospívání, rodinných vazbách a hledání identity na česko‑německém pomezí. 

null

V rozhovoru se dozvíte nejen proč se vrací do nostalgického roku 2001, ale i jak práce s neherci proměnila autenticitu příběhu a co mu projekt odkrývá o vietnamské komunitě v Česku.

Letní škola, 2001: První česko‑vietnamský film míří na KVIFF

Co Tě přimělo vrátit se právě do roku 2001 a vyprávět příběh zasazený do vietnamské komunity v česko-německém pohraničí?

 

Pro svůj první film jsem si vybral téma, které mi je přirozeně blízké. Rok 2001 je obdobím mého dospívání, takže je pro mě plný osobních vzpomínek a nostalgie – člověk se dnes možná i pousměje nad tím, jací jsme tehdy byli. Současně jsem chtěl vyprávět příběh vietnamské komunity v Čechách, protože naše osudy jsou již nedílnou součástí české historie – historie, kterou začali psát naši rodiče dnem, kdy se rozhodli emigrovat do Česka. A já věřím, že náš čas na filmovém plátně právě přichází.

null

Ve filmu se objevují témata jako rodinné vztahy, napětí mezi generacemi a hledání identity. Proč pro Tebe byla tato témata tak zásadní?

 

Ano, tato témata jsou pro mě naprosto zásadní a hluboce osobní. Mé vlastní dospívání bylo totiž do velké míry formováno zkušeností, kdy jsem místo neustálé rodičovské přítomnosti měl spíše 'náhradníky' – ať už to byla česká chůva, škola, nebo i svět televize. Ten pocit určité absence rodičovské pozornosti a to, že jsme byli tak trochu 'samorosti', ve mně silně rezonuje. Proto pro mě bylo natočení rodinného dramatu, které se právě těmito pocity a jejich důsledky zabývá, nejen volbou, ale spíše vnitřní potřebou.

Ve filmu pracuješ s neherci. Co Tě k tomuto rozhodnutí vedlo a co to filmu přineslo?

 

Práce s neherci, nebo jak jim s oblibou říkám, naturščiky, byla pro tento film klíčovým a naprosto záměrným rozhodnutím. A je to cesta, kterou bych se bez váhání vydal znovu. Fascinuje mě na nich, že své postavy nemusí 'hrát' v tradičním smyslu – oni jimi do velké míry jsou. Pro film to znamená obrovský dar v podobě syrové, nefalšované autenticity. Jejich emoce a reakce pramení z vlastních, často hluboce osobních zkušeností, nejsou uměle vytvořené, ale skutečně prožité. Skvělým příkladem je představitel Kiena. Objevili jsme ho v jeho šestnácti letech, kdy v Česku žil jen krátce, a on se s rolí okamžitě ztotožnil, protože mnohé situace ze scénáře sám intimně znal. Jeho projev je díky tomu neuvěřitelně přesvědčivý a vnáší do filmu jedinečnou pravdivost.

null

Jak moc je pro Tebe tento film osobní výpovědí? Překvapilo Tě během natáčení něco, co Ti pomohlo získat nový pohled na vietnamskou komunitu v Česku, nebo na něco, co jsi dosud vnímal jinak? Co si z této zkušenosti odnášíš?

 

Ano, tento film je pro mě hluboce osobní. Klíčovým impulsem byla moje vlastní zkušenost z dětství – když mi bylo pět nebo šest let, rodiče mě nečekaně poslali na výchovu k prarodičům do Vietnamu. Podařilo se mi tehdy vrátit, ale ta událost ve mně zanechala trvalé otazníky, které s věkem jen sílily: Jak odlišné je vlastně vietnamské a české pojetí rodiny? A jak obrovské musí být odhodlání rodičů uspět v nové zemi, jsou-li ochotni podstoupit tak drastické odloučení od dítěte, třeba i na deset let?

Film se snaží otevřít diskusi právě o těchto věcech. Mým velkým přáním je, aby se naše komunita naučila na okamžik zpomalit, vydechnout a jen 'být', místo neustálého honu za materiálním zabezpečením, který nás může vnitřně stát mnohem víc. Je to hluboký paradox: rodina je pro nás posvátná, ale ve jménu jejího 'zajištění' často obětujeme samotné rodinné vztahy.

null

KVIFF: tipy na úterý

Zdroj: Aerofilms

Číst další

loading